اینماد

ستاری: آمادگی داریم تجهیزات پزشکی ایران‌ساخت را به کشور اندونزی صادر کنیم

ستاری: آمادگی داریم تجهیزات پزشکی ایران‌ساخت را به کشور اندونزی صادر کنیم
با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قرارداد صادرات ربات جراحی سینا و ایجاد 2 مرکز مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک از راه دور در اندونزی به شکل مجازی به امضا رسید.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ تعداد دفعات بازدید : ۱۰۱۱

ستاری: آمادگی داریم تجهیزات پزشکی ایران‌ساخت را به کشور اندونزی صادر کنیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به شکلی مجازی میزبان بودی گونادی سادیکین وزیر بهداشت کشور اندونزی شد. همچنین هیاتی به سرپرستی پروفسور عبدالقدیر معاون درمان وزیر بهداشت اندونزی به دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری آمدند تا در این دیدار دو جانبه درباره افزایش همکاری‌های دوجانبه به گفت‌وگو بنشینند.

هدف اصلی از این سفر عقد قرارداد صادرات ربات جراحی سینا و ایجاد 2 مرکز مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک از راه دور در 2 شهر بندونگ و جوک‌جاکارتا بود. در این نشست دو جانبه قرارداد میان شرکت رباتیک سینا(طرف ایرانی) و ایندوفارما(طرف اندونزیایی) به امضا رسید. همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سند اجرایی بین ستاد توسعه فناوری نانو و معاونت درمان وزارت بهداشت اندونزی به صورت مجازی امضا شد.

 

صادرات فناورانه ایران به اندونزی افزایش می‌یابد

ستاری در این مراسم با اشاره به اینکه در سال 2019 همکاری نزدیکی بین وزارت بهداشت جمهوری اندونزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود داشت، گفت: از آن زمان تاکنون، حداقل 4رویداد در بخش سلامت با همکاری دو کشور برگزار شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اطلاع دارم که در این مدت تعدادی جلسه رودررو میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی شرکت‌های اندونزیایی برگزار و این اتفاق منجر به شکل‌گیری همکاری‌های فنی و تجاری میان آنها شده است. امیدواریم این همکاری‌ها بیشتر شود و تا سال 2021 ادامه یابد.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد دو مرکز جراحی از راه دور رباتیک در بیمارستان عمومی حسن صدقین اندونزی و همکاری بیشتر در زمینه تبادل فناوری میان دو کشور نیز از جمله مزایای این ارتباط دو سویه است. همچنین قرار است در پی این توافقات، یک شتاب‌دهنده مشترک میان دو کشور برای پیشرفت بیشتر استارتاپ‌های زیست‌فناوری پزشکی و سوق دادن آنها به سمت تجاری‌سازی نیز ایجاد شود.

ستاری در ادامه بیان کرد: تلاش ما این است که این همکاری‌ها در قالب توسعه فناوری جراحی رباتیک تله، توسعه قوانین و مقررات مربوط به سلامت دیجیتال، توسعه زیرساخت های مرتبط و داروهای بیوتکنولوژی و API  ادامه یابد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به همه‌گیری کرونا در دنیا، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در ایران با حمایت‌های دولت، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت طراحی و تولید محصولات کاملا ضروری برای پیشگیری، تشخیص و درمان کووید -19 حرکت کردند. این محصولات با استانداردهای بین‌المللی بالا به تولید رسیده است. این کار نه تنها وابستگی کشور به کالاهای وارداتی را از بین برد، بلکه برخی از این محصولات را به کشورهای دیگر نیز صادر کردیم.

ستاری افزود: همچنین در زمینه تولید داروهای کنترل و درمان کرونا ویروس جدید نیز، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفقیت‌های چشمگیری دارند. در حال حاضر بیش از 400 شرکت داروسازی و تجهیزات پزشکی ایران‌ساخت با فناوری بالا در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: ما آماده هستیم تا مشارکت علمی و فناوری دوجانبه‌ای را در بخش سلامت با کشور اندونزی آغاز کنیم و هرگونه همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری‎‌های مشترک، تبادل فناوری در عرصه‌های مختلف علمی، همکاری‌های دانشگاهی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی میان دو کشور را توسعه دهیم.

ستاری ادامه داد: نمایشگاهی دایمی از پیشرفت ها و توانمندی‌های ایران در حوزه سلامت و به ویژه کرونا داریم که می‌توانید از آن بازدید کنید. شرایط برای بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند ایرانی نیز برایتان فراهم است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین، گفت: ایران آمادگی صادر کردن همه محصولات، داروها و تجهیزات تولیدی داخل کشور در زمینه کرونا به کشور اندونزی را دارد. حتی ما می توانیم این محصولات را در کشور خودتان تولید کنیم. برای شکل‌گیری این همکاری طی 10 روز آینده جلسات هماهنگی برگزار کنید.

 

خریدار داروهای ایران‌ساخت درمان کرونا هستیم

در ادامه این نشست، بودی گونادی سادیکین وزیر بهداشت اندونزی نیز با اشاره به تشابهات زیاد بین دو  کشور، گفت: ایران و اندونزی تشابهات فرهنگی، تاریخی و تمدنی زیادی دارند و امیدواریم همکاری‌های آتی، موجب نزدیکی بیشتر دو کشور شود.

وی افزود: در بحران پیش آمده باید با به کارگیری بهترین سیاست ها، به کشورها کمک کنیم تا این بحران را پشت سر بگذاریم.

وزیر بهداشت اندونزی همچنین گفت: ما نیاز داریم از ایران دارو بخریم. داروهایی با فناوری پیچیده و کاربردی. همچنین در حوزه بیماری کرونا نیز خواهان خریداری داروهای ایرانی هستیم.

عبدالقدیر معاون درمانی وزیر بهداشت اندونزی نیز در این جلسه گفت: با توجه به مساحت بالای کشور اندونزی و دسترسی های سخت ما به بیماران، از ربات جراحی از راه دور سینای ایرانی استفاده خوبی خواهیم کرد و کاربردی بالایی برایمان دارد.

وی افزود: این ربات می‌تواند به ما کمک کند تا بیماران اندونزیایی در هر نقطه از کشورمان را از راه دور درمان کنیم.

در این رویداد، ولی‌الله محمدی نصرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و اکتاوینو علیمودین سفیر کشور اندونزی در ایران نیز حضور داشتند. همزمان با این ملاقات عمل جراحی بر روی حیوان به صورت زنده در بیمارستان امام انجام و قراداد صادرات ربات جراحی سینا در حضور مقامات دو کشور به (صورت آنلاین) امضا شد.

 

ربات جراحی از راه دور سینا چه می‌کند

ربات جراحی سینا دارای ۱۶ مفصل مجهز به موتور الکتریکی است که قادر است ظریف‌ترین عمل‌های جراحی را انجام دهد. کنسول جراحی شامل مانیتور، دو ربات راهبر و پدال‌های هدایت زیرپایی است که جراح با نشستن در پشت کنسول، تصاویر ارسال شده از ناحیه عمل را مشاهده و ابزارهای جراحی و دوربین تصویربرداری را از راه دور هدایت می‌کند.

از سوی دیگر سه ربات پیرو شامل دو ربات حامل ابزار و یک ربات تصویربردار که در بالین بیمار مستقر شده اند، اجرای دستورات جراح را بر عهده دارند. در طی عمل، ربات تصویربردار که به وسیله جراح کنترل می‌شود، تصویر ناحیه عمل را در کنسول جراحی در اختیار جراح قرار می دهد و حرکات دستان جراح توسط ربات‌های راهبر دریافت می شود و با حذف لرزش‌ها و مقیاس‌گذاری به رباتهای پیرو انتقال می‌یابند تا با دقت بالا، در ناحیه عمل اجرا شوند.

محصول دانش‌بنیان سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا در هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت توسط شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا عرضه شده است و علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیش‌تر، خرید این محصول و ارتباط با شرکت سازنده، به صفحه شرکپت آن در وب‌سایت نمایشگاه مراجعه کنند.

 

پایان پیام/

 

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید