اینماد

دو سیاست راهبردی معاونت علمی و فناوری در نمایشگاه ایران ساخت 1402

دو سیاست راهبردی معاونت علمی و فناوری در نمایشگاه ایران ساخت 1402
معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور دو سیاست اصلی معاونت علمی درباره نمایشگاه ایران ساخت را تشریح کرد؛ سیاست اول توسعه بازار صادراتی و سیاست دوم این است که در دوره جدید، مجموعه ایران ساخت بتواند با مجموعه راهبردی وزارت نفت، وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و وزارت صمت اقدام به تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی صنعتی کند.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ تعداد دفعات بازدید : ۱۵۲۶

به گزارش ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امروز در حاشیه رونمایی از 9 محصول یازدهمین دوره نمایشگاه ایران ساخت گفت: سیاست اول معاونت علمی، توسعه بازار صادراتی است. طی برگزاری 10 دوره نمایشگاه ایران‌ساخت و تجربه‌ای که از تولید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی، دانشگاهی و پژوهشگاهیِ ایرانی داشته‌ایم، در این مدت به اندازه کافی سعی و خطا داشته و اشکالات را برطرف کرده‌ایم و بازارمان نیز توسعه یافته و دارای محصولات باکیفیتی هستیم.

وی افزود: اکنون که محصول با کیفیت داریم و تقریباً بازار داخل نیز از این محصولات استفاده کرده و حتی در برخی جاها اشباع شده است، در سیاست اصلی دوره یازدهم، بحث صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی ایرانی به دنیا را دنبال می‌کنیم.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه چند شرکت خارجی حضور پیدا خواهند کرد که از قبل با آنها مذاکره کرده ایم. چند دانشگاه  خارجی نیز از کشورهای همسایه دعوت کرده ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به تجارب 10 سال گذشته با حضور ۳۶۰ شرکت سازنده، سیاست دوم ما، ورود به تجهیزات و مواد آزمون و تست پیشرفته صنعتی است. باورمان این است که در دوره جدید نمایشگاه، مجموعه ایران ساخت بتواند با مجموعه راهبردی وزارت نفت، وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و وزارت صمت اقدام به تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی صنعتی کند تا در بخش صنعت نیز از نظر تحقیق و توسعه، آزمون های کیفی و کیفیت سنجی و هم از نظر بحث های طراحی محصول جدید، از محصول ایرانی استفاده کنیم.

معاون علمی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که رونمایی از این 9 محصول راهبردی چه نیازی از کشور را برطرف می کند؟ اظهار کرد: وقتی به 10 سال گذشته نگاه می کنیم سال های نخست، بیشتر، محصولاتی توسعه داده شده اند که از نظر فناوری از سطح پایین تر، قیمت کمتر و بازار بزرگتری برخوردار بوده اند.

وی یادآور شد: امسال 9 محصول آزمایشگاهی جدید در حوزه های مختلف، نفت و مواد، لیزر، تکثیر سلول های انسانی و بحث کوانتوم معرفی شد. این محصولات برای بار نخست عرضه شده اند و نسبت به محصولات دیگر از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته تر بوده و از این نظر از اهمیت خاصی برخوردارند.

معاون علمی رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در مسیر تحریم و برندهای خارجی چه حمایتی از محصولات ایرانیِ هم رده با محصولات خارجی انجام داده است، گفت: 10 سال پیش، گاهی شرکت های دانش بنیان تجهیز چند ده هزار میلیارد تومانی یا چند صد میلیارد تومانی دانشگاهی و پژوهشگاهی خریده بودند اما به علت نداشتن ماده اولیه، این تجهیزات مستهلک شده و از کار می‌افتادند و به خاطر خارج شدن از کالیبراسیون، قابل استفاده نبود اما اکنون خوشبختانه تمام این توان در کشور وجود دارد.

 

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید