اینماد

شیوه‌نامه حمایتی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت ابلاغ شد

شیوه‌نامه حمایتی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت ابلاغ شد
معاون توسعه اقتصاد دانش­ بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از ابلاغ شیوه‌نامه حمایتی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت خبر داد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ تعداد دفعات بازدید : ۹۹۷

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، جواد مشایخ اظهار داشت: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت را که تاکنون 10 دوره از آن برگزارشده و بیش از هزار و 400 میلیارد تومان فروش داشته که از این مبلغ حدود 470 میلیارد تومان سهم یارانه معاونت علمی بوده می­توان به‌عنوان یک ابزار موفق در زمینه توسعه فناوری، تجاری­ سازی و بازارسازی محصولات شرکت­ های دانش ­بنیان و فناور این حوزه دانست.

وی افزود: با توجه به نگاه ویژه معاونت علمی و فناوری به موضوع «اقتصاد دانش ­بنیان» در دوره جدید و اضافه شدن این کلیدواژه به‌عنوان «معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان»، مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌منظور توسعه بازار شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و همچنین فراهم شدن امکان حضور شرکت‌هایی که تاکنون به علت حوزه فعالیتشان قادر به حضور در نمایشگاه نبوده‌اند، مقرر شده که از دوره یازدهم با گسترش حوزه­های نمایشگاه به تجهیزات حوزه تست و آزمون  صنعتی و همچنین ارائه تسهیلات ویژه به ‌طرف عرضه و تقاضا، شاهد برگزاری هرچه بهتر و مؤثرتر  این رویداد فناورانه در کشور باشیم.

مشایخ گفت: دوره یازدهم هم همانند دوره ­های قبلی در چهارده بخش موضوعی نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات آزمون صنعتی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس برگزار خواهد شد؛ با این تفاوت که شرکت­ها علاوه بر تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی، امکان عرضه محصولات با قابلیت استفاده در تست و آزمون­های بخش­های مختلف صنعتی را نیز خواهند داشت.

پرداخت یارانه خرید به مراکز پژوهشی و دانشگاهی

مشایخ گفت: در دوره یازدهم نمایشگاه همانند دوره ­های قبل، تخصیص یارانه برای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش ‌و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه پیام نور، جهاد دانشگاهی،پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه­های فنی و حرفه­ای ادامه خواهد داشت و متقاضیان خرید از این نمایشگاه می­ توانند از یارانه خرید تجهیزات، مطابق با سطوح حمایتی مختلف (سطح اول 40، سطح دوم 25 و سطح سوم 10 درصد) بهره‌مند شوند.

وی در خصوص تغییرات ایجادشده در شیوه‌نامه حمایتی نمایشگاه برای خریداران مشمول یارانه گفت: هر شرکت حاضر در نمایشگاه در طول یک دوره برگزاری حداکثر می ­تواند از 10 میلیارد ریال یارانه تخصیص داده‌ شده به خریداران استفاده نماید؛ البته این امر برای تجهیزاتی که با روش ساخت بار اول و یا فروش بار اول در نمایشگاه عرضه می‌شوند، با تأیید واحد ارزیابی و نظارت فنی و کمیته راهبری برای شرکت سازنده و خریدار مستثنی بوده و میزان یارانه حمایتی توسط کمیته راهبری تعیین می­شود.

مشایخ افزود: از دیگر تغییرات شیوه‌نامه حمایتی برای دوره یازدهم نمایشگاه می‌توان به تخصیص یارانه به سبد خرید نهایی تمام خریداران دولتی، صرفاً با تأیید شبکه آزمایشگاهی فناوری­های راهبردی اشاره کرد که این امر، موجب ارتقاء هدفمند زیرساخت‌های آزمایشگاه­ها و جلوگیری از خرید مازاد نیاز دانشگاه­ها خواهد شد.

تسهیلات سرمایه در گردش به شرکت‌های سازنده تجهیزات

مشایخ گفت: با هدف کمک به تأمین نقدینگی، شرکت­هایی که مجموع یارانه قراردادهای فروش نهایی آن­ها در نمایشگاه بیش از یک میلیارد تومان باشد، برای فروش مازاد می­توانند از تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ کارمزد ترجیحی به میزان 80 درصد  قیمت فروش تجهیزات مشروط به ارائه 20 درصد تخفیف برخوردار شوند که نرخ کارمزد و سقف تسهیلات سرمایه در گردش هر شرکت متقاضی با توجه به حجم قراردادهای نمایشگاه توسط کمیته راهبری تصویب و پرداخت خواهد شد.

پرداخت تسهیلات لیزینگ به خریداران تجهیزات تست و آزمون بخش صنعتی

معاون توسعه اقتصاد دانش ­بنیان معاونت علمی اضافه کرد: تسهیلات لیزینگ به خریداران بخش خصوصی که تجهیزات تست و آزمون خود را در نمایشگاه ایران ساخت خریداری نمایند، پرداخت خواهد شد و تلاش شده است که شرایط تسهیلات لیزینگ، جذابیت لازم به‌منظور توسعه بازار شرکت­ها به بخش صنعت را داشته باشد. اولویت استفاده از تسهیلات لیزینگ برای خریداران واجد شرایط حمایت، بر اساس اولویت زمان واریز پیش‌پرداخت به‌حساب کارگزار مربوطه است و تا زمانی که میزان حمایت‌های تعهد شده قطعی به سقف حمایت تخصیص داده‌شده نرسیده باشد، درخواست‌های جدید پذیرش خواهد شد.

مشایخ گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره یازدهم نمایشگاه در آذرماه سال 1402 و هم‌زمان با هفته پژوهش و فناوری در حال انجام است و به‌زودی در خصوص زمان‌بندی ثبت‌نام و شرایط حضور در نمایشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین در دوره دهم نمایشگاه که آذرماه سال 1401 برگزار شد، 380 شرکت حدود 9000 مدل-محصول را عرضه کردند که تاکنون منجر به فروش حدود 152 میلیارد تومانی محصولات در نمایشگاه شده است.

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید