اینماد

دهقانی: شبکه‌های راهبردی ساخت و تامین تجهیزات و اقلام فناور حمایت می‌شود .دهه دوم حمایت‌ها دوره توسعه "صادرات" محصولات دانش‌بنیان و فناور است

دهقانی: شبکه‌های راهبردی ساخت و تامین تجهیزات و اقلام فناور حمایت می‌شود .دهه دوم حمایت‌ها دوره توسعه
دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گشایش یافت.

تعداد رای: 1
تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ تعداد دفعات بازدید : ۵۲۰

دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گشایش یافت.
 
روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در آیین آغاز به‌کار دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، از اقتدار و بلوغ فناورانه کشورمان گفت و ادامه داد: این که بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور با ارائه بیش از ۹هزار تجهیزات آزمایشگاهی، در این نمایشگاه حضور دارند، نشانی از بلوغ و توانمندی کشور در عرصه فناوری‌های تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است؛ فروش بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومانی و صرفه جویی ۱.۷ میلیارد دلاری که این شرکت‌ها با تولیدات فناورانه خود به ارمغان آورده‌اند نیز نشان از یک بلوغ بالنده در ساختار فناوری و نوآوری کشور و نویدبخش افتخار و اقتدار در این حوزه است.
دهقانی، با بیان این‌که تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در توسعه پژوهش‌های فناورانه جایگاه بالایی دارد و تولید آن نشان دهنده توانمندی شرکت‌های این حوزه است افزود: ساخت این تجهیزات و مواد، اهمیتی بالا و راهبردی  دارد. حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای خارجی در این نمایشگاه، نشان‌دهنده جایگاه مرجع ایران در فناوری های این حوزه است.


توجه به صادرات محصولات ایران‌ساخت
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به گزارش بازارهای بین المللی برای تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت، افزود: از حیث کیفیت و تعداد تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در کشور، نسبت به بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی جلوتر هستیم. برای رونق این صنعت لازم است دو راهبرد جدی را در ادامه جریان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مورد توجه قرار دهیم. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در دهه دوم حمایت ها به موضوع بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی این محصولات، توجهی جدی دارد.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های صادرات این محصولات گفت: توسعه بازارهای صادراتی برای تجهیزات و مواد آزمایشگاهی کشور، یک اولویت راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است؛ در تعامل با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در سال جاری یک صد میلیارد تومان به حمایت از حضور شرکت ها در بازارهای صادراتی اختصاص خواهد یافت.


از بازسازی و احیا تا بازارسازی
دهقانی، از ظرفیت بالقوه تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی نیازمند بازسازی و نوسازی در کشور و ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به این حوزه گفت و افزود: ‌باید به صنعت بازسازی احیا و نوسازی تجهیزات، ورود کنیم چراکه تجهیزات بسیار ارزشمندی در کشور وجود دارد که گاهی به دلیل نبود یک قطعه، از عرصه خدمت خارج شده‌اند.  از شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه تعمیر احیا و بازسازی و نوسازی فعال هستند، حمایت می‌کنیم تا این سرمایه بالقوه، به یک ظرفیت فعال تبدیل شود.


ورود به عرصه ماشین‌سازی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، با بیان این که  ورود به عرصه ماشین سازی و اتوماسیون، به عنوان راهبر و پیش‌برنده صنایع، مورد توجه فعالان فناور باشد عنوان کرد: در دهه دوم حمایت‌ها، حمایت و توسعه صنعت ماشین‌سازی در اولویت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان خواهد بود. این حمایت‌ها با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها از جمله  وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌ها، دنبال می‌شود تا یک تحول را در عرصه ماشین‌آلات و هوشمندی صنایع شاهد باشیم.


دهقانی با اشاره به نقش کلیدی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در استفاده کارآمد و حداکثری از ظرفیت‌های کشور گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بستری برای به اشتراک گذاری تجهیزات و ظرفیت ها در این حوزه است و یک فرهنگ را ترویج می‌کند. فرهنگی که بیان می‌کند باید از تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات موجود به بهترین نحو استفاده شود.
دهقانی ادامه داد: کمک و توسعه دادن به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به عنوان یک راهبرد جدی در توسعه حوزه پژوهش و فناوری کشور مورد توجه قرار دارد و باید همه بخش‌ها، هم‌دلانه از این شبکه آزمایشگاهی و فرهنگی که به دنبال ترویج آن است، یعنی ضرورت بهره‌وری حداکثری از ظرفیت‌های موجود، حمایت کنند.


ایجاد شبکه راهبردی ساخت و تامین ماشین‌‌آلات و اقلام راهبردی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با بیان این‌که باید یک شبکه ملی ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات راهبردی مورد نیاز صنایع و شرکت‌ها داشته باشیم، ادامه داد: کشور از ظرفیتی گسترده در حوزه مواد، ریخته گری و ساخت ماشین آلات برخوردار است که در کنار هم قرار گرفتن این ظرفیت‌ها می‌تواند به ایجاد  یک پلتفرم راهبردی در ساخت و تولید تجهیزات پیشرفته مورد نیاز صنایع، فعالان فناور و در نهایت جامعه منجر شود. در این راستا به یک شبکه‌سازی منسجم نیاز داریم و برای شکل‌گیری این زیرساخت مهم و راهبردی، همه توانمندی‌ها،  ظرفیت‌ها و حمایت‌های لازم را صورت می‌دهیم.

وی از اهمیت یک شبکه راهبردی و گسترده در حوزه تامین اقلام راهبردی گفت و افزود: ۸ هزار شرکت دانش بنیان، هزاران شرکت فناور و شرکت کوچک، برای تامین نیازهایشان ناچارند مسیری طولانی را طی کنند. با ایجاد یک زیرساخت هوشمند در حوزه تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز کشور می‌توان شاهد رشد فزاینده این شرکت‌ها بود؛ در همین راستا از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای ایجاد یک زیرساخت راهبردی و هوشمند در حوزه تامین، حمایت می‌کنیم.

 

مرجعیت علمی ایران در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی

در بخش دیگری از این مراسم، محمد زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که انتشار بیش از ۷۸هزار سند علمی از ایران، رتبه اول علمی منطقه و تولید رو به رشد علمی، نشان دهنده جایگاه قابل اعتنای کشورمان در عرصه علمی است، گفت: همزمان با خودنمایی در تولید علمی کشور، با فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، عرصه فناوری و نوآوری نیز در حال نمایش توانمندی‌ها است و باید تلاش کنیم ضمن صیانت از جایگاه علمی کشور، در زمینه تولید فناوری و نوآوری به جایگاهی رفیع دست یابیم.

زلفی گل با تاکید بر این‌که باید نظام سنجش و انگیزش در مسیر ارتقای دانش، فناوری و نوآوری کشور ایجاد شود، افزود: برگزاری این رویداد می‌تواند بخشی از همین نظام سنجش و انگیزش باشد. بازبینی و تحول در آیین نامه‌های ارتقای اساتید، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران نیز گام دیگری در استقرار این نظام به شمار می‌رود. با بازبینی آیین نامه های مرتبط با سنجش و انگیزش سعی می‌کنیم به نیازهای فناورانه و نوآورانه کشور پاسخ گفته شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در هماهنگی کامل با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، بازوی توانمند این معاونت در وزارت علوم است چراکه این معاونت دامنه‌ای فراتر از یک وزارتخانه است و سعی می‌کنیم با تعامل، نقش این بازیگر کلیدی در عرصه علم، ‌فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، پررنگ‌تر شود.

زلفی‌گل با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی و جهت دهی اندوخته‌های علمی این منبع سرشار کشور گفت: کشور ما از منابع ارزشمند سرمایه‌های انسانی برخوردار است‌. بدون شک دانشگاه‌های ما بهترین محل برای تربیت این سرمایه ارزشمند به حساب می‌آیند و رهبر معظم انقلاب نیز عنایت ویژه ای به این حوزه دارند. باید باور داشته باشیم بهترین نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری در این عرصه است و بدترین نوع خام فروشی، خام فروشی مغز و اندیشه است و باید پژوهانه‌ها، حمایت ها و بسترها، برای تربیت این افراد و پرورش ایده‌های سرمایه‌های انسانی جهت‌دهی شده باشد.

وی افزود: رشد ایران با بیش از ۷۰۰ دانشمند پراستناد یک درصد برتر دنیا هستیم و دارای مرجعیت علمی مناسبی هستیم و دانشمندان بین المللی مرجعیت دانشمندان ما را به رسمیت شناخته‌اند. ظرفیتی که باید به درستی مورد بهره برداری در مسیر توسعه کشور قرار بگیرد.

گفتنی است که 19 تا 22 آذرماه سال جاری، همزمان با برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در سالن های 5 و 6 و7 و 27نمایشگاه بین المللی تهران شاهد نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در سالن های میلاد(31)، خلیج فارس(44) و 40 با مشارکت گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، دانشگاهیان، مراکز آزمایشگاهی و پژوهشی خواهیم بود.

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید