اینماد

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت؛ بهشتی: ۱۲ محصول دانش‌بنیان و فناور رونمایی می‌شود

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت؛ بهشتی: ۱۲ محصول دانش‌بنیان و فناور رونمایی می‌شود
معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از رونمایی ۱۲محصول پیشرفته در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت خبر داد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ تعداد دفعات بازدید : ۷۷۵

نشست خبری دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور با حضور سیدمحمدحسین بهشتی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

 

بهشتی با مروری به فرآیند برگزاری  ۹ دوره موفق نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت گفت: نخستین دوره این نمایشگاه، سال ۹۲ آغاز شد و تا کنون 9 دوره موفق را پشت سر گذاشته و امسال، شاهد دهمین دوره آن هستیم. در دوره قبلی بیش از ۴۴۲ شرکت با بیش از ۹هزار و ۶۰۰ محصول حضور داشتند و توانستند ۱۸۷۰ میلیارد ریال فروش را ثبت کنند. از این میان 570 میلیارد ریال را معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، به عنوان یارانه و با اهدافی چون حمایت از تولیدات ساخت داخل، فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از تجهیزات ایران‌ساخت و کمک به توسعه پژوهش‌های فناورانه و کاربردی با بهره‌مندی از تجهیزات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پرداخت کرده است.

 

صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری

وی با بیان این‌که نمایشگاه، در 9 دوره قبل بیش از 13هزار و 300 میلیارد ریال فروش داشته و حمایت ۳۵ درصدی معاونت علمی حدود ۴۸۰ میلیارد تومان را رقم زده است. استفاده از اثر اهرمی خریدهای دولتی که معادل بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به همراه داشته است.

بهشتی ادامه داد: به طور میانگین ۳۵۰ شرکت در ۹ دوره قبل، حضور داشتند و برگزاری نمایشگاه در مجموع برای بیش از ۷هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که عمدتا از افراد تحصیل کرده بودند.

رئیس نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت با اشاره به حضور ۲۹۶ شرکت در 293 غرفه و فضای 5600 مترمربع ادامه داد: ۳۳۷ شرکت دانش بنیان و ۲۷۲ شرکت فناور در این دوره ثبت نام و مشخصات خود را ارایه کردند. از این میان ۲۹۶ شرکت در این دوره حضور قطعی دارند. بیش از ۹هزار مدل محصول را عرضه می‌کنند.

 

 

حمایت از خریداران بخش خصوصی و دولتی

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به حمایت از خرید ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی از تولیدات عرضه شده در این نمایشگاه توضیح داد: بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس سطح بندی محصولات، توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت می‌شود. این حمایت بر اساس سطح‌بندی محصولات عرضه شده صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سطح بندی محصولات بر اساس سطح ذاتی فناوری و میزان داخلی سازی محصولات انجام می‌شود، عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های تخصصی و حسب پیچیدگی فناورانه، از سطح یک تا سطح چهار دسته‌بندی شده‌اند.

بهشتی، با بیان این‌که بیش از ۵۰۰ محصول حاضر در نمایشگاه دارای سطح یک هستند، عنوان کرد: محصولات سطح اول ۴۰ درصد، محصولات سطح دوم ۲۵ درصد، سطح سوم ۱۰ درصد حمایت برخوردار می‌شوند.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از ارائه تسهیلات برای خریداران بخش خصوصی گفت و ادامه داد: تسهیلات لیزینگ ۸ تا ۱۰ درصدی برای خریداران بخش خصوصی از محصولات شرکتهای دانش بنیان که توسط خط اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: برای تشویق شرکت‌ها به توسعه فعالیت‌ها، ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد کم توسط صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت می‌شود.

 

برگزاری دومین دوره جایزه طراحی ایران

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از برگزاری جایزه طراحی ایران، با هدف ترغیب و حمایت از شرکت‌ها برای ارتقای طراحی محصولات گفت و افزود: مرکز طراحی ایران با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و هم زمان با برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت دومین دوره این جایزه را برگزار می‌کند.

بهشتی، به اهمیت ارتقای طراحی یک محصول برای حضور در عرصه رقابت ملی و بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با لحاط شکل و ظاهر باید دارای استانداردها و ویژگی های خاصی داشته باشد و بر همین اساس تلاش کردیم شرکت‌ها را ترغیب کنیم به طراحی صنعتی و ساخت محصولشان توجه بیش تری داشته باشند.‌

وی با اشاره به حوزه‌های برگزاری جایزه طراحی ایران گفت: این جایزه در حوزه‌هایی چون تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، آموزش ورزش، سرگرمی، صنایع دستی و بسته بندی، طراحی فضای نوآوری و فناوری، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات کامپیوتر برگزار می‌شود.

به گفته رئیس دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت، جوایز دومین دوره جایزه طراحی ایران شامل تندیس و لوح جایزه طراحی ایران، تسهیلات به رتبه های برتر شرکت‌های دانش بنیان در هر یک از حوزه‌های شش گانه است. رتبه اول ۱ میلیارد تومان، رتبه دوم ۷۵۰ میلیون تومان و رتبه سوم ۵۰۰ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند.

بهشتی از جایزه نقدی به شرکت‌های برتر حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی حاضر در نمایشگاه ایران‌ساخت گفت و افزود: به رتبه اول ۳۰ میلیون تومان، رتبه دوم ۲۰ میلیون تومان و رتبه سوم از  ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی اعطا خواهد شد.

وی از مشارکت ۹۷ شرکت و ۱۳۳ محصول در دومین دوره جایزه طراحی ایران گفت و ادامه داد: این محصولات توسط یک تیم مختصص و حرفه ای بررسی شده که در مرحله اول ارزیابی به ۱۰۸ محصول از ۸۰ شرکت رسیدند. در داوری دوم، ۵۹ محصول از ۴۷ شرکت انتخاب شد و این ارزیابی ادامه دارد و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به وب سایت www.Irandesignofice.ir  مراجعه کنند.

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی

 

بهشتی، با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف آشناسازی و کمک به فعالان زیست‌بوم فناوری و نو آوری تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، عنوان کرد: 3 کارگاه آموزشی با محوریت‌های «آشنایی با روش‌های تولید محدود محصولات و تجهیزات»، «آشنایی با فرآیندهای ارزیابی و حمایت‌های دانش‌بنیان» و «تبیین فرآیند استانداردسازی محصولات دانش بنیان و فناورانه» در طول برگزاری این نمایشگاه، میزبان علاقمندان خواهد بود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی، به حضور انجمن‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی در دهمین دوره نمایشگاه ایران‌ساخت اشاره کرد و گفت: زمینه برای حضور انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی و دانش آموزی با هدف نمایش دستاوردهای فناورانه به جوانان،کسب آمادگی ورود به بازار در کنار شرکت‌های دانش بنیان و فناور برای تجاری سازی محصولات فراهم شده است.

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید