اینماد

جزئیات دومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران در گفتگو با مدیرکل دفتر هماهنگی دانش صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

جزئیات دومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران در گفتگو با مدیرکل دفتر هماهنگی دانش صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ تعداد دفعات بازدید : ۵۸۵

آقای دکتر عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنت و بازر و قائم مقام رئیس نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در مصاحبه با مرکز طراحی ایران در مورد جزئیات جشنواره طراحی صنعتی ایران گفت: 

1-لطفا توضیح بفرمایید جایزه طراحی صنعتی در نمایشگاه ایران ساخت با چه هدفی شکل گرفت؟

به منظورآشنایی تولید­کنندگان داخلی با موضوع طراحی صنعتی، طراحی بسته بندی محصولات و بهره­مندی از فرآیندهای طراحی صنعتی با هدف دیده شدن فناوری محصولات صادراتی ساخت ایران در نمایشگاه­های بین المللی و افزایش صادرات محصولات ایرانی، همچنین رتبه­بندی شرکت­های ایران ساخت از منظر شاخصه­های طراحی محصول مد نظر بوده

2- دستاوردهای دوره­ی اول این جایزه چی بود؟ در جهت توسعه و گسترش این دستاوردها چه فعالیت­هایی انجام شده است؟

106 محصول از 62 شرکت حاضر در نهمین نمایشگاه ایران ساخت در این جشنواره شرکت کردند که پس از ارزیابی مشترک توسط دبیرخانه جایزه با همکاری دبیرخانه نمایشگاه ایران ساخت به بخش داوری حضوری راه یافتند. در آیین اختتامیه این جایزه که با حضور ریاست محترم نمایشگاه آقای دکتر بهشتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، به 12 شرکت لوح سپاس، 10 شرکت تندیس جشنواره و جوایز نقدی به 3 شرکت برگزیده که حائز رتبه برتر شدند، اعطا گردید. پس از پایان جایزه شرکت­های تجهیراتی نمایشگاه از نظر طراحی محصول رتبه بندی شدند و به شرکت­های متقاضی خدمات طراحی صنعتی در قالب جلسات مشاوره­ی تخصصی طراحی صنعتی به صورت رایگان و همچنین خدمات طراحی صنعتی با حمایت بلاعوض برای هزینه عقد قرارداد طراحی به شرکت­ها داده شد.

3- فراخوان دومین جشنواره­ی طراحی صنعتی ایران اعلام شده، در مورد تفاوت­ها و تغییرات این دوره با جایزه­ی برگزار شده درسال گذشته توضیحاتی بفرمایید؟

جشنواره­ طراحی امسال در سه بخش جایزه طراحی محصول، نشست طراحی صنعتی و بررسی چالش‌ طراحی محصول، در روزهای پایانی آذرماه 1401، همزمان با اختتامیه دهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت برگزار می­شود. همچنین حوزه­های برگزاری جایزه به  6 حوزه­ی زیر افزایش یافته است.

1-     تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

2-     ماشین آلات صنعتی و رباتیک

3-     تجهیزات کامپیوتر و فناوری اطلاعات

4-     طراحی داخلی فضاهای نوآوری (ویژه مراکز نوآوری، شتابدهنده­ها، فضاهای کار اشتراکی و...)

5-     صنایع دستی و بسته بندی

6-      آموزش، ورزش و سرگرمی

 4- آقای دکتر مجدالدین در مورد بخش­های جدیدی که فرموید بخش نشست طراحی صنعتی و بخش چالش طراحی محصول هم توضیحاتی ارائه بفرمایید.

نشست طراحی شامل دو قسمت 1- پنل گفتگو محور  2- کارگاه­های آموزشی یک روزه­­ می­باشد.

پنل گفتگو، در واقع نشست تعاملی متخصصین و تولیدکنندگانی است که با هدف انتقال تجربه به مدیران فنی و توسعه دهندگان محصول در شرکت­ها، ارزش افزوده استفاده از دانش و مهارت طراحی را در کاهش هزینه­های ساخت و تولید و مشتری پسند شدن محصولشان در بازار را ارائه می­دهند.

هدف از برگزاری کارگاه آموزشی نیز برطرف کردن یکی از چالش­های اصلی تولیدکنندگان یعنی کاهش هزینه­های ساخت و تولید می­باشد. گاها شرکت­ها به دلیل عدم توانمندی مالی از انجام فرایند طراحی محصول، صرف نظر می­­کنند، در این نشست قرار است مدیران با روش­های متنوع و متعدد تولید محدود به منظور کاهش هزینه­های طراحی صنعتی محصول آشنا شوند .

وی همچنین اضافه کرد: چالش طراحی محصول نیز یکی از جذاب‌ترین بخش­های جشنواره­ی دوم طراحی صنعتی است که شرکت‌ها می­توانند برای نیازهای طراحی محصول خود، با صرف هزینه­ای ناچیز تعداد متنوعی ایده دریافت کند. ایده­های دریافتی در قالب چالش طراحی محصول همراه با خدمات راهنمایی و مشاوره به شرکت متقاضی داده می­شود که کارفرما از امکان پذیر بودن تولید محصول با طراحی فوق اطمینان حاصل کند. (طراحی­ها قابلیت اجرایی داشته باشند.)

5- برای تولیدکنندگان کوچک و شرکت­های نوپا نیز برنامه­ای در نظر گرفته شده است؟

بخش رقابت دیزاینو (طراحی مفهومی) برای تولیدکنندگان کوچک و شرکت­های نوپا، دانشجویان و طراحان ایجاد شده که فاقد شرط الزامی فروش محصول در بازار می­باشد و طراحان و تولیدکنندگان می­توانند طرح­های محصولات آینده­ی خود را در مقایسه با طراحی محصولات در حال ساخت مربوط به رقبای خود نیز، محک بزنند.

7-در مورد زمان­بندی جایزه و مراحل برگزاری توضیح بفرمایید، اختتامیه در کجا به چه شکل برگزار خواهد شد؟  

فراخوان ثبت نام جایزه­ی 1401 تا 15 آبان ماه سال جاری تمدید شده است. ارزیابی اولیه آثار در نیمه­ی دوم آبان و نیمه­ی اول آذر انجام شده و محصولات راه یافته به بخش داوری حضوری همزمان با تاریخ برگزاری نمایشگاه ایران ساخت یعنی 19 تا 22 آذر داوری خواهند شد. نشست و اختتامیه دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران نیز همزمان با اختتامیه دهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاه ایران ساخت برگزار خواهد شد. محل برگزاری نشست طراحی صنعتی و آیین اختتامیه جایزه در خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) در سالن 37A  ، در محل دائمی نمایشگاه­های بین المللی تهران خواهد بود.

8-چه حمایت­هایی از طراحی صنعتی شرکت­های حاضر در نمایشگاه ایران ساخت انجام می­دهید و جوایز این دوره از رقابت­ها چیست؟

 به منظور دریافت خدمات حرفه­ای طراحی صنعتی به مرکز طراحی صنعتی معاونت علمی ارجاع داده می­شوند. مرکز طراحی ایران خدمات و حمایت­های متنوعی در قالب حمایت مالی بلاعوض از عقد قرارداد طراحی، حمایت از ثبت طراحی صنعتی داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات کم بهره را به شرکت­ها ارائه می­نماید.

سطوح حمایتی برای برگزیدگان جشنواره­ی طراحی 1401، دریافت 5 درصد حمایت بیشتر تا سقف 50 درصد برای محصولاتی است که مطابق با دستور العمل مشخص دبیرخانه جشنواره و تیم ارزیابی و نظارت فنی نمایشگاه، طراحی صنعتی محصول خود را ارتقا داده اند. همچنین برای رتبه­های برتر مانند سال گذشته، جوایر نقدی نیز از طرف ریاست نمایشگاه ایران ساخت درنظر گرفته شده است.

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید