اینماد

قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار گرفت

قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار گرفت
با انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان؛ دسترسی به مفاد این قانون و وظایف و ماموریت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای اجرایی شدن آن تسهیل شد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ تعداد دفعات بازدید : ۶۶۴

ستاری: قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار گرفت
با انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان؛ دسترسی به مفاد این قانون و وظایف و ماموریت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای اجرایی شدن آن تسهیل شد.



 
این قانونی مبتنی بر 20 ماده و 10 تبصره که زمینه ساز تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» است و شرکت های دانش بنیان و خلاق را که امروز به عضوی جدی و مهم در اقتصاد کشور بدل شده اند را در توسعه کسب و کارشان یاری خواهد کرد.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان پس از سه سال تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تعامل با مجالس دهم و یازدهم به نتیجه رسید و مصوب شد. قانونی که به دنبال رفع نواقص و مشکلات قانونی پیش روی کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق است و به نوعی تضمین کننده 20 سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان است.

تصویب و ابلاغ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تحول بزرگی برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به شمار می‌رود. مفادی که در این قانون تصویب شده، به توسعه  بخش‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری از بخش‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی تا تولید محصول دانش‌بنیان و خلاق با استفاده از اختیارات معاونت علمی و فناوری کمک می‌کند.

 

اجرایی سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری

 سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه این قانون یک جهش جدی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می شود، گفت: در تصویب مفاد و مواد این قانون تلاش کردیم همه خلاها و نیازها را پوشش دهیم و در نهایت بخش عمده ای از این تلاشمان جواب داده شد و امروز می توانیم بگوییم با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در زیست بوم فناوری و نوآوری رفع می شود.

ستاری رفع خلاهای قانونی در زمینه سرمایه‌گذاری، تبادلات بانکی، مشکلات بیمه‌ای، معافیت های مالیاتی، ورود شرکت ها به بورس و غیره از جمله موضوعاتی است که در این قانون دیده و به دستگاه های مرتبط ابلاغ شده است. این قانون می تواند یاریگر شرکت های دانش بنیان و خلاق در توسعه کسب و کارشان باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه قانون جهش تولید دانش بنیان یک قانون پایه‌ای و زیربنایی است، بیان کرد: اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی سازی این قانون در کل کشور به شکل اصولی و حداکثری است.

ستاری همچنین گفت: در این قانون بویژه به نقش اقتصاد خلاق از طریق توجه و قانونی شدن حرکت شرکت های خلاق و جهش در حوزه صنایع خلاق و شکل دهی به خانه های خلاق و نوآوری به عنوان پلتفرم جدید معاونت علمی وفناوری اشاره شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: این قانون با حمایت و پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در قالب آیین‌نامه‌های اجرایی مشترک با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مشترک، اجرایی می‌شود تا زمینه رسوخ هرچه بیش‌تر نوآوری و فناوری در اقتصاد کشور و توسعه را فراهم کند.

 

انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان

یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش بنیان است که در سایت معاونت علمی و فناوری در دسترس قرار گرفته است. این کتاب، در 94 صفحه به شکل موجز و جامع، به ضرورت وجود و تصویب چنین قانونی در کشور و معرفی وظایف دستگاه‌های مختلف و ذیربط در این قانون پرداخته است.

«مسئولیت دستگاه های اجرایی در ارتقای توانمندی های فناورانه»، «رفع چالش ها و مشکلات فعالان اقتصاد دانش بنیان در حوزه های مرتبط با تحریم»، «حمایت از توسعه بازار ماشین آلات و تجهیزات ساخت داخل»، «اصلاح و تقویت ابزارهای تأمین مالی فعالیت های دانش بنیان»، «حمایت از تجاری سازی دارایی های فکری و دستاوردهای پژوهشی»، «توسعه زیرساخت های لازم برای فعالیت های دانش بنیان»، «معافیت های بیمه ای و مالیاتی قراردادهای دستگاه های اجرایی با شرکت های دانش بنیان»، «تمرکزبخشی به ابزارهای اجرایی قانون دانش بنیان و حذف موازی کاری ها و دوباره کاری های موجود»، «رفع چالش های قضایی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان» و «تکلیف بخش دولتی در حمایت از تولیدات دانش بنیان» بخشی از مواد تعیین شده در این قانون است.

 برای دانلود فایل کتابچه آشنایی با  مزایای قانون جهش دانش بنیان اینجا کلیک کنید

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید