اینماد

خشک‌کن انجمادی به کمک صنایع غذایی و دارویی آمد

خشک‌کن انجمادی به کمک صنایع غذایی و دارویی آمد
خشک کن انجمادی ساخت داخل که قابلیت پایین آوردن دما تا منفی 90 درجه را دارد، به کمک صنایع غذایی و دارویی آمد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ تعداد دفعات بازدید : ۱۱۶۲
 
 

علی خوش فطرت مدیرعامل شرکت زیست فرآیند تجهیز سهند با اشاره به تولید این محصول ایران‌ساخت گفت: انجماد و خشک کردن درخلا، فناوری پیشرفته ای است که در مقایسه با روش خشک کردن معمولی مواد غذایی منجمد تولید شده توسط لیوفیلیزر تضمین کیفیت طولانی مدت دارد.

 

روشی نوآورانه برای حفظ کیفیت مواد

خشک ‌کردن انجمادی به صورت کلی فرآیندی است که در طی آن ماده‌ای را منجمد می‌کنند و سپس با کاهش فشار سامانه، آب منجمد درون ماده مورد نظر را به‌طور مستقیم به بخار تبدیل می‌کنند. از این فرآیند برای افزایش مدت نگه‌داری مواد غذایی و دارویی و هم‌چنین آسان کردن حمل و نقل آن‌ها بهره می ‌برند.

در خشک کردن انجمادی دمای محصول را طی فرآیند به اندازه کافی کم نگه می دارد تا از تغییر در ظاهر و ویژگی های محصول خشک جلوگیری کند. خشک کردن انجمادی یک روش عالی برای حفظ کیفیت طیف گسترده ای از مواد حساس به گرما است، مانند پروتئین، میکروب، داروها، بافت‌ها و پلاسما به دلیل کم بودن درجه حرارت استفاده شده در فرآوری، محصولی با کیفیت بالا تولید می شود.

خشک کردن انجمادی، از بین بردن یخ یا سایر حلال های یخ زده از یک ماده از طریق فرآیند تصعید و حذف مولکول های آب محدود از طریق فرآیند دفع است. فرآیند حذف آب معمولا برای حفظ مواد قابل خراب شدن، طولانی کردن ماندگاری آن یا آسان کردن حمل و نقل مواد استفاده می شود.

دستگاه خشک کن های انجمادی و پرس فریزر از روش های مختلفی برای انجماد محصول استفاده می کنند. انجماد را می توان در فریزر، فریزر پوسته یا روی یک قفسه در خشک کن انجمادی انجام داد. خشک کن انجمادی مواد را در زیر نقطه سه گانه خود خنک می کند تا اطمینان حاصل کند که تصعید به جای ذوب شدن اتفاق می افتد. خشک کن انجمادی، فرم فیزیکی مواد را حفظ می کند.

این دستگاه، به راحتی بلورهای بزرگ یخ را خشک می کند که با انجماد آهسته یا حرارت می توانند تولید شوند. با این حال، با مواد بیولوژیکی، هنگامی که کریستال های خیلی بزرگ تولید شوند، ممکن است دیواره های سلولی را بشکنند و این منجر به تولید محصول کمتر از ایده آل می شود.

 

خشک کردن انجمادی در دمای منفی 90 درجه

برای جلوگیری از این امر، انجماد به سرعت انجام می شود. برای موادی که رسوب می کنند می توان از آنیل سازی استفاده کرد. فرآیند خشک کردن انجمادی شامل انجماد سریع و سپس بالا بردن دمای محصول است تا رشد کریستال ها امکان پذیر شود.

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه خشک کن انجمادی تولید شده در شرکت زیست فرآیند تجهیز سهند یک دوم نمونه خارجی قیمت دارد، گفت:  خشک کن انجمادی ساخت داخل تا دمای منفی 90 درجه می تواند عملیات انجماد را انجام دهد که چنین عملی برای نخستین بار در کشور طراحی شده است و به‌واسطه ساخت این دستگاه حدود 10 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بود و در طول سال به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این نمایشگاه، ارائه می‌دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

 

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید