اینماد

کوره ایران‌ساخت نیاز صنایع حرارتی را برطرف کرد

کوره ایران‌ساخت نیاز صنایع حرارتی را برطرف کرد
کوره‌ها دستگاه های مهمی هستند که در صنایع مختلف متالوژی و مواد مورد استفاده قرار می گیرند که در سال های اخیر بواسطه تحریم واردات آن ممکن نبود.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ تعداد دفعات بازدید : ۱۲۱۱

کوره ایران‌ساخت نیاز صنایع حرارتی را برطرف کرد
کوره‌ها دستگاه های مهمی هستند که در صنایع مختلف متالوژی و مواد مورد استفاده قرار می گیرند که در سال های اخیر بواسطه تحریم واردات آن ممکن نبود.

 
رمضان دوراندیش مدیرعامل شرکت یاران به‌گزین پارسا که این محصول را تولید کرده است، گفت: کوره ها فرآیندهای مختلفی با کاربردهای متفاوت دارند. در فرآیند ذوب قوسی از الکترود های غیر مصرفی برای ذوب فلزات با دمای ذوب متوسط استفاده می‌شود و خود الکترود ذوب نمی‌ شود. فرآیند ذوب قوسی در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه آزمایشگاهی امکانپذیر است.

با این ‌حال در ذوب مجدد قوسی که عموماً با هدف خالص سازی و پالایش انجام می‌شود، خود فلز مورد نظر به شکل الکترود در بوته مسی آبگرد ذوب می شود.

تأمین دمایی تا حد 3500 درجه در شرایط خلا فوق بالا باعث می شود که کوره ساخت داخل در انواع فرآیندهای ذوب و ریخته‌گری، آلیاژسازی، ذوب آلیاژهای پیشرفته، گاز زدایی و تولید شمش‌های تمیز از فلزات فعال نظیر تیتانیوم و زیرکونیوم کاربرد داشته باشد.

یکی فرآیند دیگر کوره ساخت داخل، القایی نام دارد که مکانیزم عملکرد و منبع ایجاد حرارت در آن از طریق ایجاد القای مغناطیسی و کنترل میدان الکتریکی ایجاد شده بر روی نمونه مورد آزمایش است. در این نوع کوره ها نمونه مورد آزمایش را در بوته با القا پذیری بسیار کم که معمولا از سرامیک ها استفاده می شود قرار داده و بوته را با عایق الکتریکی مناسب جهت جلوگیری از ایجاد اتصال کوتاه در میدان الکتریکی در مرکز یک کویل مسی تمام آبگرد قرار داده که در این حالت نمونه نقش هسته و جاذب میدان مغناطیسی و کویل مسی نقش طبق قانون گاوس با فرکانس بالا ایجاد کننده میدان مغناطیسی خواهد بود.

 

ایجاد 35 فرصت شغلی

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که 35 فرصت شغلی در شرکت یاران بهگزین پارسا ایجاد شده است، توضیح داد: کوره تولید شده در داخل کشور حتی از نمونه چینی نیز ارزان تر است، هرچند واردات آن نیز به علت تحریم ها ممکن نیست و ساخت داخل توانسته نیاز کشور را برطرف کند.

مهم ترین ویژگی استفاده از فرآیند خلا در این کوره‌ها ایجاد اتمسفری عاری از گاز و آلودگی‌های محیطی نظیر اکسیژن است که امکان تولید ذوب تمیزتر را فراهم می کند و رسیدن به دمای نزدیک ۳۰۰۰ درجه سانتی گراد از خواص آن است. محصولی که در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت به نمایش در می آید.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید