اینماد

تکمیل توانمندی تولید تجهیزات فناورانه پوشش دهی در خلأ

تکمیل توانمندی تولید تجهیزات فناورانه پوشش دهی در خلأ
طراحی و ساخت سیستم های فرآوری مواد پیشرفته و سیستم های لایه نشانی تحت خلأ، بخشی از توانمندی‌هایی است که یکی از شرکت‌های حاضر در نهمین نمایشگاه ایران‌ساخت موفق شده است به آن‌ها دست یابد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ تعداد دفعات بازدید : ۸۳۳

طراحی و ساخت سیستم‌های  فرآوری مواد پیشرفته و سیستم‌های  لایه نشانی  تحت خلأ ، بخشی از توانمندی‌هایی است که شرکت  خلأ پوشان فلز، یکی از شرکت‌های حاضر در نهمین نمایشگاه ساخت ایران موفق شده است به آن‌ها دست یابد و با تولید تجهیزات پیشرفته و سطح بالای فناوری، نیاز، دانشگاهیان، پژوهشگران و صنعتگران در این حوزه تامین کند.


 

طراحی و ساخت مدل های گوناگون از کوره های تحت خلاء بالا و دما بالا، دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ ، پرس داغ در خلأ ، تفنگ الکترونی و ... در کنار توانایی ارائه خدمات آزمایشگاهی دما بالا (تا دمای 2500 درجه سانتی گراد) بخشی از خدماتی است که خلأپوشان فلز، یکی از شرکت های حاضر در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، موفق شده است به صنعتگران و پژوهشگران حوزه مواد پیشرفته ارائه کند.

مهدی هاشمی مدیر عامل این شرکت، با بیان این‌که در حوزه های لایه نشانی در خلا و پوشش های فلزی، طیفی گوناگون از محصولات دانش بنیان را تجاری و به مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی ارائه کرده ایم، افزود: در کنار محصولات تجاری شده به دنبال تعریف و ساخت سامانه‌های جدیدتری هستیم که در  در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند و به مرور وارد فاز تجاری سازی خواهند شد.

این فعال حوزه دانش بنیان، با اشاره به گسترده‌تر شدن سبد محصولات سیستم‌های فرآوری مواد پیشرفته، تحت خلأ  گفت: نسبت به سال گذشته محصولات دیگری به جمع محصولات حاضر در نمایشگاه ساخت ایران افزوده شده‌اند که هرکدام دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود هستند.

وی با اشاره به افزوده شدن به گوناگونی سیستمهای فرآوری مواد پیشرفته گفت: دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ، کوره های تحت خلا که با 3 مدل بیش‌تر نسبت به سال گذشته، سیستم پرس ایزو استاتیک  با فشار معادل 3000بار، سیستم های لایه نشانی در خلا که دستگاهی چند منظوره است و همچنین سیستم تفنگ الکترونی و لایه نشانی الکترونی، امسال با مدل‌های جدید دیگری ارائه شده‌اند.

مدیرعامل خلأپوشان فلز،  با اشاره به اسپارک پلاسما زینترینگ به عنوان یکی از محصولات برجسته این شرکت دانش‌بنیان دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ ساخته شده توسط این شرکت، با امکان زینتر طیف گسترده ایی از مواد مهندسی  توضیح داد:  اسپارک پلاسما زینترینگ روش جدیدی در زینتزینگ مواد است که فرآیند زینترینگ را در چند دقیقه انجام می دهد. این در حالی است که در روش‌های همرفتی عملیات زینترینگ می تواند چندین ساعت به طول بیانجامد، در این روش در زمان کوتاه تری انجام می شود.

هاشمی، با اشاره به کاربرد بالای محصولات پیشرفته تولید شده، در پژوهش و نیز صنعت، عنوان کرد: طبیعتاً صنعت و پژوهش کشور در حوزه مواد پیشرفته نیازمند تجهیزات مدرن و کارآمد است، اما تحریم‌هایی که حتی پیش از تحریم های هسته ای وجود داشتند، ضعف‌های جدی در حوزه تجهیزات را رقم زده است

وی با بیان این که عرصه علمی مواد پیشرفته، با توجه به حرکت علمی مراکز دانشگاهی، همپای دانشگاه های دنیا، وضع مناسبی دارد، اما در تجهیزات مواد پیشرفته، موجب عقب‌ماندگی هایی را در حوزه صنعت و پژوهش این حوزه به وجود آورده است، افزود: دانشجو وقتی از مرحله علمی وارد فاز پژوهشی و عملیاتی می‌شود، نیازمند تجهیزاتی است که در دسترس نیستند. تلاش خود را بر روی رفع این نیازها با تامین دستگاه و تجهیزات های تک حوزه مواد پیشرفته متمرکز کرده ایم.

این فعال فناور، با اشاره به منحصر به فرد بودن بخشی از تولیدات این شرکت گفت: در حاضر از دستگاه پرس ایزو استاتیک  غیر از یک نمونه وارداتی در یکی از پژوهشگاه‌های دولتی، مشابه دیگری وجود ندارد، از سوی دیگر، نمونه هایی که در دنیا کار آمد هستند، به ایران فروخته نمی شوند و به طور مثال، حوزه فناوری مواد پودر که یکی از مهم ترین زمینه ها در پژوهش هاو ارائه مقالات است نیاز مبرمی به این دستگاه دارد.

وی افزود: همچنین در گروه سیستمهای لایه نشانی  در خلأ در حال حاضر تعدادی از شرکت های داخلی این سیستمها را تولید می کنند که کیفیت مطلوبی دارند و ما نیز تلاش می کنیم که با توسعه این فناوری ها در ابعاد دانشگاهی  و صنعتی نیاز کشور به این دست محصولات را تامین کنیم.

هاشمی، با اشاره تاثیر مثبت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در جلب اعتماد خریداران به سوی تولیدات داخلی گفت: وجود نمایشگاه بسیار اثرگذار بوده است، چراکه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و واحدهای صنعتی می توانند با اعتماد مضاعف و اطمینان خاطر این محصولات را خریداری کنند. همچنین حمایت معاونت علمی و فناوری به عنوان یک پشتوانه مستحکم، اعتماد وجود پشتیبانی های لازم و کیفیت را خریداران ایجاد می‌کند و در کنار ارائه یارانه‌ها، زمینه‌ساز خرید مطمئن دانشگاه‌ها، مراکز پزوهشی و صنعتی شده است.

این فعال حوزه تجهیزات فناوری در پایان با تاکید بر ضرورت تامین اعتبار مراکز پزوهشی و دانشگاه‌ها برای توانمندی خرید محصولات ارائه شده در نمایشگاه ساخت ایران، گفت: مراکز صنعتی و پژوهشی، نیاز جدی تری به تجهیزات فناوری سطوح بالاتر دارند و با توجه به قیمت بالای این دستگاه ها امیدواریم این زمینه برای خریداران که عمدتا مراکز دانشگاهی و پژوهشی هستند، فراهم شود.



نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

 

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید