اینماد

نیاز کشور به اسپکتروفتومتر با تولیدات ایران‌ساخت تامین شد

نیاز کشور به اسپکتروفتومتر با تولیدات ایران‌ساخت تامین شد
شرکت های دانش بنیان زیادی در سالهای اخیر از محیط دانشگاه برخاسته اند. یک گروه کاری دانشجویی کار نوآورانه خود را در همین محیط آغاز کرد و توانست محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت تولید کند.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ تعداد دفعات بازدید : ۱۳۰۲
 
سید حسن توسلی مدیر عامل این شرکت می‌گوید که رشته‌اش فیزیک گرایش اپتیک و لیزر است و کار در مراکز علمی و آزمایشگاه دانشگاه، وی را با تجهیزات مختلف مورد استفاده آشنا کرد.

مدیر عامل تکفام سازان طیف نور، ضمن اشاره به تجربیات دانشجویی اش گفت: آنچه توجه ما را به عنوان دانشجو جلب کرد این مسئله بود که چرا این دستگاه‌های ضروری باید با چنین قیمت گزافی از خارج از کشور وارد شود، برخی از این دستگاه‌ها در صورت نیاز به تعمیر و تعویض قطعه با مشکل رو به رو می‌شدند و به دلیل عدم  دسترسی به خدمات پس از فروش با کیفیت، روند تحقیق و پژوهش در دانشگاه اغلب با بحران و وقفه قابل توجه مواجه می شد. بر این اساس با برخی از دوستان طرح ساخت یکی از دستگاه‌ها به نام «میکروسکوپ رامان» را برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: این دستگاه برای آنالیز انواع مواد به صورت مولکولی کاربرد دارد و در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت نمونه خارجی ممکن است  تا 4 میلیارد تومان نیز برسد، در حال که ما نمونه داخلی را با یک چهارم این قیمت  تولید کرده ایم که البته در صورت درخواست مدل های ساده تر این قیمت کمتر نیز می شود.

مراکز تحقیقات زمین شناسی از جمله مشتریان عمده این دستگاه هستند. توسلی می گوید که بخش عمده ای از فروش آنها در دوره های قبل در حاشیه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی محقق شده است و امیدوار است که در دوره جدید این نمایشگاه نیز این میزان فروش تکرار شود. مدیر عامل این شرکت اظهار کرد:  تقریباً تمام همکاران علمی ما دانشجوی  مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری هستند و پایان نامه خود را در زمینه های مرتبط با کار و دستگاه‌های شرکت نوشته اند.

عمده فعالیت های شرکت تکفام سازان طیف نور شامل طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی طیف سنجی و طراحی و ساخت سیستم های اپتیکی است. مدیر عامل این شرکت معتقد است جمع  کاملاً دانشجوی این شرکت با اتکال به لطف خداوند متعال در کنار کوشش و تلاش بسیار توانست یک ایده ساده در محیط دانشجویی را تبدیل به شرکتی  بالنده  و معتبر  نماید که  محصولات آن در بسیاری از مراکز دانشگاهی خریدار دارد.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

 

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید