اینماد

دقت بررسی سطوح با رویه‌نگار لیزری افزایش‌ یافت

دقت بررسی سطوح با رویه‌نگار لیزری افزایش‌ یافت
بررسی سطوح و اجسام مختلف توسط دستگاه رویه نگار لیزری ایران‌ساخت با دقت یک میکرومتر امکان پذیر شد تا پژوهش‌های فناورانه توسعه یابد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ تعداد دفعات بازدید : ۷۵۰

علی صالح نژاد مدیرعامل شرکت فناوری کهربا که این دستگاه را تولید کرده است، گفت: دستگاه رویه نگار لیزری سطوح با استفاده از فناوری لیـزر مثلثی به بررسـی سطوح اجـسام می پردازد. بـه این صـورت کـه با ترکیب لیزر، سیستم اپتیکی و حسگر تصویربرداری، فاصله سنسـور تا اجسام مشخص می شود.

نـرم افزار دستگاه رویه نگار لیزری به گونه ای طراحی شده است که برداشت داده ها با توجه به گام انتخابی انـجام می شود. گام های بین دو برداشت داده می تواند از 3 میــــــکرومتر تا چند میــــلی متر در هر جهت از دو محـور حرکتی انتخـاب شود. هر چه گـــام حرکتی کم‌تــر باشد جزئیات کامل تـر می شود امـا زمان بیشتری برای تکمیل روبـــش مورد نیاز است.

نـمونه مورد بررسـی بر روی صفحه در یک راستـا حرکت می کند و حسگر نیز بر روی صفحه دیـگر به صورت عمود بر نمونه حرکت می کند که ترکیب این دو حرکت می تواند سطح نمونه را روبش کند. با توجه به محدودیت مکانیکی دقت روبش یک میــکرومتـر است.

تولید رویه نگار لیزری در شرکت فناوری کهربا منجر به ایجاد حدود 20 فرصت شغلی شده است که این فرصت های شغلی با به کارگیری نخبگان دانشگاهی تکمیل شده است.

امکان واردات رویه نگار لیزری عملا از کشورهای خارجی بواسطه تشدید تحریم ها علیه ایران وجود ندارد و به همین علت نیاز تولید این محصول به شدت احساس می شد و پس از طی مراحل مختلف تولید، دستگاه رویه نگار لیزری با یک پنجم قیمت نمونه خارجی در داخل کشور تولید شده است. پس از به‌کارگیری رویه نگار لیزری مشخص شد که کیفیت عملکرد نمونه داخلی مشابه نمونه خارجی است و در این حوزه نیز مشکلی وجود ندارد.

صالح نژاد با اشاره به این که معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری تا به امروز نیز کمک های زیادی انجام داده است، توضیح داد: اسکن سطحی در داخل ایران معمولا توسط دستگاه های دیگر انجام می شود در حالی که می توان با بهره گیری از اپتیک که رویه ای غیرمخرب دارد، اسکن انجام داد و تلاش می شود تا در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی فناوری اپتیک بیشتر شناسانده شود تا رویه اسکن در کشور اصلاح شود.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

 

پایان پیام/ 

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید