اینماد

مشاهده ساختار داخلی ریزذره‌ها با دستگاه تصویربرداری ایران‌ساخت ممکن شد

مشاهده ساختار داخلی ریزذره‌ها با دستگاه تصویربرداری ایران‌ساخت ممکن شد
فناورانه؛ مشاهده ساختار داخلی ریزذره‌ها با دستگاه تصویربرداری ایران‌ساخت ممکن شد

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ تعداد دفعات بازدید : ۸۹۶

به گزارش پایگاه خبری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت؛ میکرو سی‌تی یک روش فناورانه تصویربرداری سه بعدی است که از اشعه ایکس برای مشاهده داخل یک شی استفاده می کند. در این روش که به آن میکروتوموگرافی یا توموگرافی میکروکامپیوتری نیز گفته می شود، کاری مشابه تصویربرداری با سی تی اسکن در بیمارستان انجام می‌شود اما در مقیاس کوچک و با وضوحی بسیار زیاد.

حسین قدیری مدیرعامل شرکت متین بهین نگاره درباره این محصول گفت: در این روش فناورانه می‌توان نمونه‌ها را در ابعاد پیکسل و به اندازه 100 نانومتر و اجسام به قطر 200 میلی متر اسکن کرد. تجهیزات میکرو سی‌تی اسکن مجموعه‌ای از تصاویر اشعه ایکس مسطح دو بعدی را دریافت کرده و داده‌ها را به صورت برش‌های مقطعی دو بعدی بازسازی می کنند.

به گفته این فعال فناور، این برش ها می توانند به مدل های سه بعدی تبدیل شوند و حتی به عنوان اشیاء فیزیکی سه بعدی برای تجزیه و تحلیل، چاپ شوند. با استفاده از سیستم های اشعه ایکس دو بعدی می توانید یک جسم را مشاهده کنید اما با قدرت سیستم های میکرو سی‌تی سه بعدی می توانید داخل جسم را ببینید و ویژگی های داخلی آن را آشکار کنید. این اطلاعات حجمی در مورد ریزساختار، به صورت غیر مخرب ارائه می دهد.

 

فناوری منحصر به فرد

قدیری با بیان این‌که  اطلاعات تصویربرداری سه بعدی با وضوح بالا توسط این دستگاه، با هیچ فناوری غیر مخرب دیگری قابل دستیابی نیست ادامه داد: از این تجهیز دانش‌بنیان که در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت نیز ارائه شده است می‌توان برای مطالعه ساختار داخلی نمونه‌های مادی و زیستی بدون نیاز به برش نمونه ها، برای حفظ آن‌ها یا مطالعات آینده استفاده کرد.

اطلاعات کمی که از اسکن میکروسی تی به دست می آید که فقط از تصاویر سه بعدی قابل دستیابی است و مدل های دیجیتالی سه بعدی ایجاد شده از برش‌های مجازی به دانشمندان اجازه می دهد تا هر معیاری را برای مقایسه در مطالعات قبل و بعد اندازه گیری کنند.

 

تصویربرداری میکروسی‌تی با تجهیزات ایران‌ساخت

مدیرعامل شرکت متین بهین نگاره با بیان این‌که خدمات اسکن توسط این شرکت دانش‌بنیان با تجهیزات ایران‌ساخت ارائه می‌شود، افزود: تصویر ارائه شده توسط دستگاه تولید شده در این شرکت، جزئیات کافی را برای مطالعه‌های بالینی ارائه می دهد. برای علم مواد و تصویربرداری از حیوانات کوچک ، وضوح بسیار بالاتری مورد نیاز بود و اسکن میکرو سی‌تی ایران‌ساخت از این دقت برخوردار است.

این فعال فناور از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید این دستگاه گفت و بیان کرد: آزمایشگاه سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته پرتوی ایکس شرکت بهین نگاره خدمات تصویربرداری و آنالیز میکروسی‌تی را با کیفیتی بالا  بدون نیاز به برش زدن نمونه و بسیاری از مراحل آماده‌سازی پر دردسر، اطلاعات دیجیتال از هندسه، خواص فیزیکی و بسیاری دیگر از ریزساختارهای درونی اجسام، با دقت میکرومتر ارائه می‌کند.

به گفته وی، این تجهیزات زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و برطرف شدن نیاز پژوهشگران، دانشگاهیان، صاحبان صنعت و آزمایشگاه‌ها به تصاویر سه‌بعدی میکروسی‌تی شده است.

 

گفتنی است، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره شرکت دانش‌بنیان متین بهین نگاره و دستگاه میکروسی‌تی ایران‌ساخت، به صفحه این شرکت و محصولات تولیدشده در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت مراجعه کنند.

پایان پیام/

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید