اینماد

مواد اولیه با تجهیزات ایران‌‎ساخت به سایز نانو می‌رسد

مواد اولیه با تجهیزات ایران‌‎ساخت به سایز نانو می‌رسد
تبدیل فرآورده‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی به ابعاد نانویی با توانمندی فعالان فناور داخلی ایران‌ساخت شده و نیاز به واردات را رفع کرده است.

تعداد رای: 1
تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۵/۱۸ تعداد دفعات بازدید : ۱۲۴۵

از اکسترودرها در صنایع مختلف و با هدف آمیزه کردن دو ماده مختلف یا یک‌دست کردن مواد استفاده می‌شود. نمونه‌ای از این دستگاه که با فناوری پیشرفته‌ای نیز تولید می‌شود اکسترودر لیپوزوم است. نیاز صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی کشور به این دستگاه، با هزینه‌های بسیار بالا و از مسیر واردات تامین می‌شد، اما با تلاش فعالان فناور شرکت آرمینا مهرآوین نمونه ایران‌ساخت آن به بازار عرضه شده است.

 

فاطمه غیبی مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی از کاربردهای هموژن‌ساز ایران‌ساخت می‌گوید و ادامه می‌دهد: این دستگاه در حوزه داروسازی، صنایع آرایشی بهداشتی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی از فرآورده‌های دارویی با پایه لیپیدی را به سایز نانو می‌رساند.

 

غیبی، درباره روش منحصر به فرد کارکرد دستگاه اکسترودر ایران‌ساخت، بیان می‌کند: دستگاه، نمونه را تحت فشار بالای گاز نیتژون از لوله‌های پلی کربنات دارای ابعاد نانومتری عبور داده و خروجی آن نانوذراتی با ابعاد مد نظر ارائه می‌دهد.

 

کمک به جذب و ماندگاری مواد

این فعال فناور، کاربرد نانویی کردن این مواد را در افزایش ماندگاری و جذب آن‌ها می‌داند و بیان می‌کند: یکی از مشکلاتی که در مورد برخی از ترکیبات فعال زیستی داریم، ناپایدار بودن است و دسترسی زیستی آن‌ها نیز پایین است. استفاده از نانوفناوری باعث می‌شود این ویژگی منفی تا حدودی مرتفع شود. به کمک این فناوری، مواد زیست‌فعال را داخل حمل کننده های نانو کپسوله می کنیم که هم از آن ها محافظت می شود و هم جذب افزایش می‌یابد.

 

اما مزیت قیمتی، پشتیبانی و سفارشی‌سازی بر اساس نیاز متقاضیان جزو ویژگی‌هایی است که غیبی، قابل رقابت با نمونه وادراتی می‌داند و ادامه می‌دهد: نمونه وارداتی با قیمتی 3 برابر نمونه ایران‌ساخت وارد کشور می‌شود در حالی‌که نمونه ایران‌ساخت دارای کیفیتی هم پای نمونه وارداتی و برخوردار از پشتیبانی است.

 

مدیرعامل شرکت آرمینا مهرآوین از تامین نیاز آزمایشگاه های خاص و صنایع با اکسترودر ایران‌ساخت می‌گوید و ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای 5 نفر به صورت مستقیم و برای بسیاری از فعالان صنایع مرتبط به صورت غیر مستقیم، شغل ایجاد شده است.

 

این فعال فناور، با اشاره به این‌که رویکردهای حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت در رونق و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق داخلی اثرگذار بوده است می‌گوید: یکی از چالش‌های جدی برای تولید محصولات ایران‌ساخت، وجود فرآیند زمان‌بر و طولانی دریافت مجوزها است چراکه در فرآیند کارشناسی، اغلب کارشناسان از تجربه و تخصص کافی برای ارزیابی برخوردار نیستند؛ این چالش می‌تواند به کمک رویکردهای حمایتی معاونت علمی و فناوری اصلاح و شرکت‌ها را از درگیر شدن در فرآیندهای اداری مصون کند.

 

پایان پیام/

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید