اینماد

هدف «ساخت ایران» علاوه بر بازارسازی موثر نهادینه‌ساختن فرهنگ خرید کالای دانش‌بنیان داخلی است

هدف «ساخت ایران» علاوه بر بازارسازی موثر نهادینه‌ساختن فرهنگ خرید کالای دانش‌بنیان داخلی است
قائم‌مقام پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: نهادینه‌شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت‌دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین دستاوردهای نمایشگاه «ساخت ایران» است.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ تعداد دفعات بازدید : ۷۶۴۶

به گزارش ستاد خبری پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، حسام زندحسامی قائم‌مقام پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با اشاره به دستاوردهای برجسته این نمایشگاه برای فعالان این حوزه گفت: این نمایشگاه در 5 دوره برگزاری خود دستاوردهای متنوعی را برای فعالان این حوزه به ارمغان آورده است که می‌توان نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت‌دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین این دستاوردهاست. زیرا امروز دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور بیصبرانه، در انتظار برگزاری نمایشگاه هستند که این مهم نشاندهنده موفقیت در فرآیند بازارسازی معاونت علمی و فناوری رییسجمهور در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است. این رویداد بدون شک آغازی است برای توسعه فرآیندهای دیگر در این راستا.

زندحسامی، نمایشگاه «ساخت ایران» را مدل موفق حمایتی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز کرد: این نمایشگاه، ضمن تحرک‌بخشی‌به دو طرف عرضه و تقاضا، با قدرت اهرم‌گونه‌ی خود منجر به ایجاد بازاری گسترده می‌شود. این مدل قابل پیاده‌سازی در سایر حوزه‌های فناوری اعم از تجهیزات آزمایشگاهی فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و صنعت نفت و سایر فناوری‌هاست و می‌تواند تحولات جدی را ایجاد کند.

وی افزود: برای تعمیم مدل موفق این نمایشگاه به سایر حوزهها می‌بایست مطالعات گسترده‌ای انجام داد، اگرچه ممکن است مدل اعطای یارانه در برخی حوزه‌ها مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پاسخ‌گو نباشد لیکن اصل سیاست تحریک تقاضا در حوزه‌های یادشده قابل اجرا است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش اشتغال، حجم فروش، توان صادرات و توان مالی سرمایه‌گذاری داخلی در توسعه فعالیت‌های شرکت‌های داخلی را از دیگر دستاوردهای نمایشگاه «ساخت ایران» برشمرد و افزود: با توجه به این‌که در عمل خریداران این نمایشگاه را مراکز علمی و پژوهشی کشور تشکیل می‌‌دهند در نتیجه به تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها منجر می‌‌شود.

وی با اشاره به رسالت این نمایشگاه مبنی بر توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد بازارسازی برای این شرکت‌ها اظهار کرد: بدیهی است که گسترده شدن بازار شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، افزایش توانمندی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت و با برقراری ارتباط موثر با کاربران نهایی تجهیزات، می‌توان برافزایش کیفیت، جلوگیری از هدر رفت منابع، خروج ارز و درنهایت افزایش صادرات محصولات باکیفیت ایرانی امید داشت.

زندحسامی، توانمندساختن شرکت‌ها برای حضور در بازارهای بین‌المللی و حضور در عرصه صادرات را هدف دیگر این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: با برنامه‌‌های متنوع، سعی شده است شرکت‌ها رویکرد صادرات محور داشته و کیفیت فرآیندهای شرکت و همچنین محصولات خود راتا حد صادرات افزایش دهند. در این مسیر پر تلاتم نیز معاونت با حمایت مستقیم از کریدور خدمات صادرات دانش‌بنیان، شرکت‌‌ها را همراهی می‌‌کند.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی، تنوع و گستردگی حوزه‌های تحت پوشش آن را از بارزه‌های این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در سیزده بخش تخصصی نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات تست و آزمون صنعتی و خدمات کالیبراسیون، دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را به نمایش گذاشت.

قائم مقام نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، توجه به جذب مشارکت حدأکثری و گسترده مخاطبان نمایشگاه ساخت ایران در دوره‌ی پنجم را یکی از اولویت‌های این دوره از نمایشگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که پیش از این 4 دوره از نمایشگاه برگزار شده است، می‌‌توان گفت بسیاری از مخاطبان از این رویداد مطلع هستند؛ با این حال در اسفندماه95، برای تمامی دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی کشور دعوت‌نامه برای حضور و بازدید از نمایشگاه ارسال شد.

 

وی افزود: اخبار متعدد در سایت‏های خبری و پایگاه اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری و خبرگزاری‌ها نیز از دیگر اقدامات هم‌راستا با سیاست آگاهی‌بخشی، ترویج و فرهنگ‌سازی صورت گرفت و ضمن تعامل با مخاطبان در بستر کانال-های ارتباطی فضای مجازی، دبیرخانه دائمی نمایشگاه، رخ‌دادها و فرآیند برگزاری را به صورت مستمر اطلاع رسانی کرده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری، حمایت از خریداران در قالب اعطای یارانه در پنجمین دوره این نمایشگاه مطابق دوره‌های پیشین را یادآورشد و گفت: مطابق دوره‌های پیشین، مراکز علمی و پژوهشی دولتی از یارانه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که براساس سطح‌‌بندی محصولات و تا سقف مشخصی تعلق می‌‌گیرد، برخوردار هستند و خریداران خصوصی نیز ضمن بهره‌مندی از تسهیلات لیزینگ نمایشگاه، توانستند کالای مورد نیاز خود را به صورت اقساط با وام کم‌بهره دریافت کنند.

وی با بیان این‌که شرکت‌‌ها پس از ثبت‌‌نام در نمایشگاه موظف شدند تمامی اطلاعات محصولات خود را به تفکیک در سامانه ثبت کنند، تاکید کرد: مرجع فروش قبلی، قیمت محصول مشابه خارجی، شکست فناوری محصول به زیر فناوری ها و توضیح چگونگی تامین زیرفناوریها به تفکیک شاخص‌‌ها، نحوه زمان‌بندی ساخت و تحویل، شرایط محیطی نصب و راه-اندازی از جمله مستنداتی است که از شرکت‌ها دریافت شده است.

 

قائم‌مقام پنجمین نمایشگاه و تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، به فرآیند ارزیابی محصولات پس از جمع‌‌آوری اطلاعات توسط تیم فنی این نمایشگاه متشکل از 40 نفر از متخصصان حوزه‌‌های مختلف، اشاره کرد و افزود: حسب تجربه دوره‌های پیشین نمایشگاه، پس از بررسی‌های کارشناسانه و تخصصی، حدود20 درصد از محصولات ثبت شده در نمایشگاه مجوز حضور پیدا می‌‌کردند و قیمت محصولات نیز در این مرحله کنترل و سقف قیمت محصولات برای هر شرکت مشخص شد، البته قیمت‌‌گذاری براساس اصول رقابتی و در اختیار شرکت‌هاست.

وی با اشاره به حساسیت این نمایشگاه بر صیانت و حمایت از کالای دانش‌بنیان ایرانی، ادامه داد: باید توجه داشت که دقت در انتخاب محصولات به واسطه حفظ اصالت ساخت ایران بودن محصولات است و در این مسیر همواره بسیار محتاط و با وسواس عمل کرده‌ایم.

زندحسامی همچنین به روند صدور الکترونیکی پیش‌فاکتورها در این دوره از نمایشگاه ساخت ایران اشاره کرد و گفت: کلیه امور صدور پیش فاکتور از طریق سامانه انجام می‌‌شود و پیش فاکتورهای خارج از سامانه تایید نخواهد شد. بعد از نمایشگاه نیز از طریق سامانه قراردادها منعقد می‌‌شود و الکترونیکی بودن امور، قابلیت کنترل و نظارت دائمی را به معاونت علمی و فناوری داده است.

قائم‌مقام پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، ایجاد سامانه‌ای تعاملی و شفاف از خریداران و عرضه‌کنندگان محصولات این حوزه اشاره کرد و گفت: سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی نمایشگاه، اطلاعات کاملی مبنی بر چه محصولی از چه شرکتی توسط چه خریداری در چه سالی خریداری شده ارائه داده است و در حال حاضر متقاضیان، ضمن برخورداری از امکان برقراری ارتباط با خریدران قبلی هر یک از محصولات را دارند و این اقدام باعث شفافیت هر چه بیشتر و اطمینان خریداران از کیفیت محصول و خدمات پس از فروش آن دارد.

وی با بیان این‌که ساختار نمایشگاه ساخت ایران به‌گونه‌ای است که صرفا شرکت‌هایی که شفافیت، کیفیت و پاسخگویی را سرلوحه خود قرار دهند، در این مسیر باقی می‌مانند، گفت: فروشندگان هنگام تحویل و یا نصب و راه‌‌اندازی کالا موظف هستند صورتجلسه‌‌ای با خریداران تهیه کنند. از آنجایی که جامعه خریداران، اساتید و اعضای هیات علمی کشور و مراکز دولتی هستند، امکان تخلف بسیار کم بوده و ضریب اعتماد به این جامعه بالا است.

زندحسامی، ثبت مهر و امضای مدیران ارشد دانشگاه در قرارداد و صورتجلسه‌‌ها را گامی در راستای افزایش مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها و خریداران دانست و گفت: اگرچه بعید به‌‌نظر می‌‌رسد بین خریدار و فروشنده توافق غیراخلاقی صورت گیرد، اما به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از منابع دولت به صورت تصادفی و نامنظم تیم‌‌های نظارت به دانشگاه‌‌ها ارسال می‌‌شوند تا ضمن ارزیابی کیفیت وخدمات پس از فروش محصولات، وجود تجهیز در آزمایشگاه را کنترل کنند.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با حضور بیش از 370 شرکت دانش‌بنیان فعال این حوزه و ارائه بیش از 9600 مدل-محصول، 4 تا 7 اردیبهشت ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان مخاطبانی از دانشگاه‌ها، مراکز علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و شرکت‌ها بود.

 

پایان پیام/

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید