وی، با اشاره به روند روبهرشد این نمایشگاه از دوره نخست تاکنون افزود: در سال اول 120 شرکت با 1420 محصول در نمایشگاه حضور داشتند.
میانگین فروش بیش از 300 میلیونی شرکتها
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به میزان فرش شرکتها حاضر در نمایشگاه ساخت ایران اشاره کرد و گفت: سال نخست ۳۸5 میلیارد ریال فروش داشتیم که این مبلغ در سال چهارم به 1,0500 میلیارد ریال رسید. هر شرکت بهطور متوسط حدود 313 میلیون تومان فروش داشت که نشان میدهد برخی از شرکتها، چند برابر فروش سالانهشان توانستند مشتری جذب کنند.
اسدیفرد، نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران را یکی از بازارهای پررونق نمایش و عرضه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در کشور دانست و افزود: مسئله بازار محصولات دانشبنیان یکی از مهمترین دلایل مورد توجه قرار گرفتن این نمایشگاه به شمار میرود.
رونق حضور مخاطبان تخصصی
دبیر پنجمین نمایشگاه تجهیزات و موادآزمایشگاهی ساخت ایران با اشاره به را افزایش بیش از پیش دعوت از نهادهای تخصصی، دانشگاههای معتبر و مراکز تحقیقاتی در این دوره اظهار کرد:. اگرچه این نمایشگاه مخاطب عام ندارد، اما راهروهای نمایشگاه همواره مملو از مخاطبان تخصصی است که بازدید از این نمایشگاه به رشد علمی آنها کمک میکند بنایراین تلاش شد افراد بیشتری به نمایشگاه جذب شوند
اسدیفرد، صدور فاکتورها بدون کاغذ و به شکل اینترنتی را یکی از ویژگیهای انی دوره عنوان کرد و گفت: همچنین این امکان را فراهم کردهایم که خریداران پیش از حضور در نمایشگاه بتوانند برای خود سبد خرید تشکیل دهند، کیفیت محصولات را ببینند و با مقایسه قیمتها، با دید باز و شناخت کافی محصولات خود را انتخاب کنند.
وی افزود: بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی مانند دانشگاهها و پژوهشگاهها و شرکتهای خصوصی کشور به این تجهیزات نیازمندند و بنابراین ایجاد بازاری که در آن شرکتها و مراکز علمی بتوانند نیازهای یکدیگر را بشناسند و آنها را تامین کنند، از جمله اتفاقات خوبی است که میتواند زمینهساز برگزاری یک نمایشگاه کارآمد باشد.
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه اقتصاد دانشبنیان را مهمترین رسالت برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: با توجه به آنکه بسیاری از شرکتهای دانشبنیان با مدیریت و یا همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاهها اداره میشوند، نمایشگاه فراهم شدن بستر مساعد برای اشتغال تخصصی را به همراه داشته است، بهطوریکه اکنون با نگاهی به روند این شرکتها، رشد آنها از حیث ارائه محصول، غرفهسازی و طراحی دستگاهها محسوس است.
حمایت از خریداران تخصصی
دبیر پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، معرفی هرچه بهتر تولیدات داخلی به خریداران تخصصی را یکی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه برشمرد و گفت: با توجه به آنکه به طور معمول خرید نیازهای دانشگاهی کشور از خارج انجام میشود، برپایی این نمایشگاه و یارانههای دولتی برای این شرکتها میتواند کمکی باشد برای ترغیب بیشتر دانشگاهیان تا از محصولات داخلی خریداری و استفاده کنند.
وی افزود: این نمایشگاه در یک بازه زمانی مشخص، تمامی شرکتهای معتبر تولیدکنندهی تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی را عرضه کرده و مخاطبان تخصصی آنها از دانشگاهها و دیگر مراکز آزمایشگاهی و پژوهشی نیز برای دیدن این دستاوردها به نمایشگاه بینالمللی تهران میآیند.
اسدیفرد، با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری یارانهای را به خریداران از این نمایشگاه اختصاص میدهد، افزود: این یارانه برای تمام دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارتخانههای دولتی و سازمانهای دولتی و همچنین آموزش و پرورش و پژوهشسراهای دانشآموزی بر اساس سطح بندی دستگاهها است.
وی ادامه داد: برای دانشگاههای آزاد و جهاد دانشگاهی نیز یارانه در نظر گرفته شدهاست. همچنین برای خریداران و مراکز تحقیق و توسعه خصوصی هم این حمایت به صورت لیزینگ پرداخت میشود تا آنها هم بتوانند از محصولات این نمایشگاه استفاده کنند.
اسدیفرد در پایان گفت: با توجه به اینکه مدل این نمایشگاه تحریک تقاضا و ایجاد کشش بازار است خوشبختانه در این امر نیز رشد خوبی داشتیم و در طول روزهای برگزاری نمایشگاههای قبلی، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و در واقع مشتری بازار تجهیزات و مواد آزمایشگاهی روبهرو بودهایم.
بر اساس این گزارش، پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران 4 تا 77 اردیبهشتماه سال جاری در نمایشگاه بینالمللی تهران برپاست.