شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (توانا) افتتاح شد

شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (توانا) افتتاح شد

پژوهشسراهای دانش آموزی از طریق نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران مجهز شدند. با هزینه حمایت ۷۰ درصدی معاونت علمی و فناوری و ستاد توسعه فناوری نانو و حمایت ۳۰ درصدی وزارت آموزش و پرورش در راستای راه‌اندازی و تجهیز نمودن آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی تا پایان امسال ۴۸ آزمایشگاه دانش‌آموزی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ تعداد دفعات بازدید : ۱۵۰۸
شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (توانا) با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و جمعی از مسئولان صبح امروز ۱۵ آذرماه در پژوهش‌سرای بصیرت شهرری افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: «در حال حاضر ۱۴ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، به عنوان قطب‌های علمی دانش‌آموزی‌، در کشور فعال هستند و وظیفه خود را در راستای توسعه پژوهش‌های دانش‌آموزی انجام می‌دهند، این پژوهش‌سراها در پایه‌های مختلف علمی ازجمله نجوم، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و غیره در دو نوبت فعالیت دارند.» وی با تاکید بر آنکه نگاه آینده‌نگران به آموزش و پرورش است، تصریح کرد: «حمایت دوسویه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت آموزش و پرورش از پژوهش‌های دانش‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموزان یقینا توسعه پایدار و شتاب فعالیت‌های دانش‌آموزی را به همراه خواهد داشت.»

دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در مراسم افتتاحیه شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (توانا) با بیان اینکه فعالیت شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو سرآغاز یک حرکت عظیم در کشور است، افزود: «در حال حاضر بحث اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل به ادبیات روزمره شده و کشور عزم خود را جزم کرده تا از اقتصادی مبتنی بر مواد خام به اقتصاد مبتنی بر دانش دست یابد.» وی ادامه داد: «بخش دانش‌آموزی در واقع فونداسیون آینده کشور بوده ودر عرصه فناوری‌های نو باید از بخش دانش‌آموزی و آموزش و پرورش شروع کنیم، همچنین بایستی تغییر نگرشی جدی در این  بخش ایجاد شود تا آموزش تئوری به برنامه‌های عملی و پژوهشی تبدیل شوند، این کار در حوزه فناوری‌ نانو چند سالی است آغاز شده و دستاوردهای خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته است.»

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: «در جشنواره فناوری نانو امسال شاهد بودیم دانش‌آموزان دستاوردهای خود را به نمایش درآوردند، امروز دانش‌آموزان در حوزه نانو هدفمند تحقیق می‌کنند و با برنامه‌ها و حمایت‌های انجام شده در آینده، کشور در حوزه فناوری نانو دچار پوکی استخوان نخواهد شد.»

دکتر سرکار در ادامه سخنرانی خود به مروری بر فعالیت‌های دانش‌آموزی فناوری نانو پرداخت و در پایان تصریح کرد: «با هزینه حمایت ۷۰ درصدی معاونت علمی و فناوری و ستاد توسعه فناوری نانو و حمایت ۳۰ درصدی وزارت آموزش و پرورش در راستای راه‌اندازی و تجهیز نمودن آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی تا پایان امسال ۴۸ آزمایشگاه دانش‌آموزی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود که حداقل با هشت دستگاه مهم آزمایشگاهی حوزه نانو که ساخت متخصصان داخلی است از جمله میکروسکوپ‌های نوری و الکترونی (AFM, SPM , STM)، دستگاه اسپاترینگ، الکتروسونیک، الکتروریسی، دستگاه انفجار الکتریکی سیم و غیره جهت استفاده دانش‌آموزان تجهیز می‌شوند.»

دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از کارکردهای آموزش و پرورش در دنیا تامین نیروی انسانی است، اظهارکرد: «آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی هر کشور را فراهم می‌کند.» وی افزود: «ارکان آموزش و پرورش در دنیا در چهار پایه آموختن برای دانستن، آموختن برای به کار بستن، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن استوار است پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و آزمایشگاه‌های مرکزی و مدرسه‌ای، در آموزش و پرورش سه رکن آموختن برای به کار بستن کمک می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کار پژوهش‌سراها این است که به دانش‌آموزان می‌آموزد که از دانش خود چگونه استفاده و آن را به کار ببندند، عنوان کرد: «پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی دانشمندان آینده کشور را تربیت می‌کنند.» دکتر فانی ادامه داد: «فناوری‌های نوین چون نانو، آی‌تی و هوافضا ۷۰ درصد مشاغل را در آینده تشکیل می‌دهند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این روزها کار بزرگی را انجام می‌دهند و آموزش و پرورش به عنوان نهادی زیرساختی با معاونت علمی همکاری خود را گسترش می‌دهد تا در آینده از غافله فناوری‌های نو عقب نمانیم.»
 
وی با اشاره به اینکه اولین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در سال ۸۲ راه‌اندازی شدند و تا آخر دولت قبل تعداد آنها به ۳۰۰ پژوهش‌سرا افزایش یافت، اظهارکرد: «در دولت یازدهم ۱۰۱ پژوهش‌سرا به آمار قبلی اضافه شد و در حال حاضر ۴۰۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم که به تربیت دانشمندان آینده کشور مشغول است.»
 
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنرانی خود خاطر نشان کرد: «امیدواریم در نمایشگاه ساخت داخل با مشارکتی که معاونت علمی و فناوری خواهد داشت آزمایشگاه‌های مدارس، آزمایشگاه‌های مرکزی و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بیش از پیش تجهیز شوند تا دانش‌آموزان بتوانند آموختن برای به کار گیری را بیاموزند.»

از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی «دانشمند» می‌سازیم

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور  با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر علم و فناوری اظهار کرد: باید بپذیریم در حوزه علمی و فناوری، اتفاقات بسیار مهمی در دنیا رخ داده و هم‌اکنون نیز رویدادهای تازه در حال رخ‌دادن هستند. برای پیشرفت در این زمینه نیازمند تغییراتی در ساختارها و طرز تفکرها، در دانشگاه ها و آموزش و پرورش هستیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به ضرورت ترویج پژوهش در مقطع دانش‌آموزی بیان کرد: باید زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم تا طی سال‌های آینده بتوانیم از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی که در حال راه اندازی آن‌ها هستیم دانشمند بسازیم.
ستاری خطاب به پژوهشگران دانش‌آموز، با بیان این‌که برای رسیدن یک طرح به مرحله تجاری‌‌سازی، لازم است صاحب طرح صبور و به ایده‌اش پایبند باشد گفت: مسیری طولانی تا رسیدن یک طرح به مرحله تجاری شدن پیش روی پژوهشگر است. در حقیقت آغاز کار تازه وقتی است که پژوهشگر اختراعش را وارد جامعه می‌کند؛ چراکه باید طی چند سال بتواند ایده‌اش را رشد دهد و به مرحله تجاری‌سازی برساند.

پیوند پژوهش سراها با طرح شهاب
وی با اشاره به توافقات و همکاری‌های معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان با وزارت آموزش و پرورش افزود: با آموزش وپرورش کارهای خوبی در دست انجام داریم. از جمله طرح شهاب که در بنیاد ملی نخبگان در دستور کار قرار دارد باید با برنامه های پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی پیوند بخورد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به فعالیت برجسته ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در میان سیزده ستاد توسعه فنتاوری گفت: ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، عنوان پیشگام در جهت تجهیز پژوهش‌سراها موفق اقدام کرده‌است و این ستاد با برگزاری المپیادها و برنامه های آموزشی برای سایر ستادهای توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک الگو به شمار می رود.
ستاری با اشاره به بخش‌های مختلف فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری بیان کرد: بخش مهمی از این فعالیت‌ها، نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران است که رقمی معادل هزار میلیارد ریال بر روی آن سرمایه‌گذاری و چهل درصد این میزان توسط معاونت علمی فناوری تامین شده است.
وی ادامه داد: کلیه تجهیزات این نمایشگاه ساخت متخصصان و صنعتگران کشور است که بر اساس ارزیابی‌ها، در داخل کشور بازاری با ظرفیت چندهزارمیلیارد ریالی تقاضای تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد.
ستاری در بخش دیگری از سخنان خود بر اثرگذاری بالا مشارکت خیرین و سرمایه‌گذاران در حوزه علم و فناوری برای توسعه این حوزه تأکید کرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: در معاونت علمی وظیفه خود می‌دانیم بر روی بخش های دانش‌آموزی از جله پژوهش‌سراها به‌طور ویژه توجه و بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کنیم.
ستاری با تأکید بر حمایت ویژه بنیاد ملی نخبگان از دانش‌آموزان فعال و موفق تصریح کرد: منظور از حمایت به معنای پرداخت حقوق ماهیانه و مستمری به دانش‌آموزان و پژوهشگران نیست، بلکه می‌بایست روی ایده‌ها و پروژه ها و توانمندسازی آنان سرمایه‌گذاری کنیم.
دکتر ستاری در پایان با اشاره به آمادگی کامل دولت برای حمایت از پژوهشگران دانش‌آموز اعلام کرد: وظیفه خود می‌دانم حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را از دانش‌آموزان اعلام ‌کنم. این معاونت در کنار بنیاد ملی نخبگان به طور کامل آمادگی دارد به بخش دانش آموزی ورود پیدا کند و از این حوزه حمایت به عمل بیاورد.

دکتر ستاری در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: «حضور من در این مراسم تاکید بر این است که ما در معاونت علمی و فناوری و دولت یازدهم در خصوص بحث علم و فناوری، پژوهش‌سراها و دانش‌آموزان حساس هستیم و سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.»

آزمایشگاهی با استفاده از تجهیزات ساخت داخل
براساس این گزارش، نخستین آزمایشگاه تخصصی دانش آموزی نانو استان تهران (توانا) در شهرری در راستای اجرای تفاهم نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش مبنی بر راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه های دانش آموزی فناوری نانو با استفاده از تجهیزات ساخت داخل، راه اندازی شده است. این نخستین مرکز آزمایشگاهی از مجموعه شبکه ملی آزمایشگاه های فناوری نانو آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران است که برای راه اندازی آن تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
هدف از راه اندازی این آزمایشگاه توسعه و تقویت آموزش های عملی فناوری نانو، هدایت و سازماندهی فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و تقویت حس خودباوری ملی دانش آموزان عنوان شده است. پژوهش سرای بصیرت آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان ری در قالب 10 انجمن نجوم، رباتیک، ریاضی، فیزیک، برق، شیمی، علوم تجربی، ادبیات، فلسفه و نانو فعالیت می کند. 114 هزار دانش آموز در 480 واحد آموزشی شهرستان ری مشغول به تحصیل هستند.

از طریق این بخش می توانید با برخی از آزمایشگاه های فعال این شبکه آشنا شوید

پایان پیام/

filereader.php?p1=main_202cb962ac59075b9
filereader.php?p1=main_c8ffe9a587b126f15

نظرات شما

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
captcha
کد امنیتی حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید