اینماد

دکتر شیخ زین الدین: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است

دکتر شیخ زین الدین:  نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است
رئیس دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: نگاه به حوزه صادرات تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، امری ضروری است و در صورت وجود قابلیت صدور این محصولات به خارج از کشور، ما از تولیدکنندگان آن حمایت ویژه خواهیم کرد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۲/۱۶ تعداد دفعات بازدید : ۲۰۲۴

به گزارش مرکز روابط عمومی واطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت وگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این معاونت درباره دستاوردهای دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران اظهار کرد: این نمایشگاه در حالی با استقبال بسیار خوب جامعه علمی و صنعتی کشور مواجه شد که ما پیش از آن پیش بینی دقیقی از حضور مخاطبان و میزان سفارشات نداشتیم. بر همین اساس طبق مذاکراتی که با معاون علمی و فناوری رییس جمهور صورت گرفت، مبلغ 40 میلیارد تومان؛ یعنی دو برابر اعتبار حمایتی از پیش تعیین شده، برای حمایت از خریداران در نمایشگاه به تصویب رسید.
وی افزود: با توجه به اینکه میزان یارانه به خریداران، 40 درصد تعیین شده بود، 100 میلیارد تومان خرید را در این نمایشگاه تضمین می کرد. 212 شرکت برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند که در نهایت 200 شرکت حضور یافتند. از میان 4400 محصول معرفی شده نیز، 3700 محصول در نمایشگاه عرضه شد.
شیخ زین الدین با بیان اینکه همکاری  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نمایشگاه، نتایج مثبتی را بر برگزاری آن در بر داشت، ابراز کرد: این توافق و همکاری سه جانبه سبب شد تا جامعه دانشگاهی و علمی استقبال بیشتری از دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی انجام دهند.
حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه نمایشگاه موضوع دیگری بود که شیخ زین الدین به آن پرداخت و افزود: تاکید این دو مدیر ارشد علمی کشور بر اهمیت ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان و خرید تجهیزات ساخت داخل در سالی که بحث اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آن مطرح است، بر افزایش استقبال بسیار موثر بود.

ثبت سفارش بیش از 600 میلیارد تومان در نمایشگاه
رئیس دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران همچنین به اعطای تسهیلات وام با سود 4 درصد به خریداران محصولات این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در ادامه این اقدام، صندوق نوآوری و شکوفایی به ارائه تسهیلات با سود 12 درصدی هم به صورت لیزینگ برای بخش خصوصی اقدام کرد.
وی همچنین بیان کرد: نتیجه این استقبال بسیار خوب، صدور 20000 (بیست هزار) فقره پیش فاکتور و بالغ بر 600 میلیارد تومان ثبت سفارش از محصولات نمایشگاه بود. تمام فرآیند خرید محصولات نمایشگاه از طریق سامانه اینترنتی نمایشگاه صورت می گرفت که استقبال خریداران در روز نخست، به حدی زیاد بود که پهنای باند اینترنتی لازم برای این سامانه جوابگوی مخاطبان را نداشت، بنابراین پهنای باند آن به دو برابر افزایش یافت.

ارائه 80 درصد محصولات وارداتی آزمایشگاهی در نمایشگاه
شیخ زین الدین با بیان اینکه برآورد می‌شود، 80درصد تجهیزات آزمایشگاهی وارداتی است که برنامه های حمایتی از جمله برگزاری نمایشگاه تجهیزات و موادی آزمایشگاهی می تواند این نسبت را به نفع تولید داخل و به صورت جدی اصلاح کند، افزود: از این رو تلاش خواهیم کرد با حمایت مراکز علمی و دانشگاهی، این جریان را پرقدرت تر پیش ببریم. امیدواریم دولت تدبیر وامید به طور خاص و در ادامه دوبرابر کردن میزان حمایت های خود، کمک های بیشتری انجام دهد تا متقاضیان این محصولات بتوانند حجم بیشتری از نیازهای خود را سفارش دهند.
وی در ادامه ابراز کرد: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بحث ایجاد انعطاف در اقتصاد کشور و تکیه بر تجاری سازی فناوری را دو مولفه اساسی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی می داند و در این زمینه ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان و تحریک بازار حرف اول را می زند. بر این اساس دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی نمونه بارز این فرآیند است و ما امیدواریم که به حوزه های دیگر اقتصادی نیز تعمیم داده شود تا بتوانیم از وابستگی وارداتی بسیاری از محصولات دانش بنیان رها شویم.

حمایت ویژه از صادرات محصولات ارائه شده در نمایشگاه
رئیس دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، درباره بخش صادرات محصولات این نمایشگاه توضیح داد: نگاه به حوزه صادرات تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، امری ضروری است و در صورت وجود قابلیت صدور این محصولات به خارج از کشور، ما از تولیدکنندگان آن حمایت ویژه خواهیم کرد.
شیخ زین الدین در پایان گفت: با توجه به اشرافی که نسبت به وضعیت محصولات آزمایشگاهی در این نمایشگاه به دست آوردیم، دوره های بعدی آن نیز با جدیت برگزار خواهد شد اما در مورد حوزه های دیگر اقتصادی، به دنبال یافتن مدل های متناسب با شرایط موجود خواهیم بود تا بتوانیم نمایشگاهی در خور برگزار کنیم.
دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از 7 تا 10 اردیبهشت ماه 1393، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید