اینماد

دکتر سلطانخواه خبر داد: تصویب آیین‌نامه ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار

دکتر سلطانخواه خبر داد: تصویب آیین‌نامه ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از تصویب نهایی آیین‌نامه ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

تعداد رای: 0
تاریخ خبر : ۱۳۹۱/۱۲/۲۰ تعداد دفعات بازدید : ۱۴۹۳

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از تصویب نهایی آیین‌نامه ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر نسرین سلطانخواه در حاشیه سی‌امین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که عصر سه‌شنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اهداف توسعه علم و فناوری در کشور دگرگون شده است گفت: روند توسعه علم و فناوری در سال‌های اخیر نگاه رو به کمالی را دنبال می‌کند که پیشگام اصلی این نگاه جدید مقام معظم رهبری هستند. به همین دلیل است که ایشان بارها در دیدارهای مختلف تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشور را مطالبه کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور به خوبی در راستای اهداف تکاملی روند توسعه علم و فناوری تدوین شده است، گفت: نقشه جامع علمی کشور تمام حلقه‌های نظام ملی نوآوری شامل علم، فناوری و نوآوری را به طور کامل و هماهنگ مورد تاکید قرار داده است.

دکتر سلطانخواه تصریح کرد: در این راستا ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طی دو سال اخیر اقدامات قابل توجهی را در راستای تکامل اهداف علم و فناوری انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تصویب اسناد فناوری‌های راهبردی و ایجاد ستادهای فناوری‌های راهبردی اشاره کرد. به عنوان مثال تاکنون سند فناوری علوم شناختی پس از بررسی و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد فاز اجرایی شده و در این راستا ستاد فناوری علوم شناختی تشکیل شده است. همچنین سند زیست‌فناوری به روز رسانی شده و ستاد توسعه فناوری زیستی ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تصویب و ابلاغ سند فناوری هوافضا طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: همچنین در ادامه تدوین، بررسی و تصویب اسناد فناوری‌های راهبردی ذیل نقشه جامع علمی کشور سند گیاهان دارویی و طب سنتی و سلول‌های بنیادی آخرین مراحل تصویب را در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور دنبال می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در گذشته در ساختارهای علم و فناوری کشور عموما شوراهایی از بالا به پایین در حوزه‌های مختلف شکل گرفته است مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی عتف. عموما این شوراها سیاست‌ها را از بالا به پایین دیکته می‌کنند اما تاکنون جایگاهی برای هماهنگی افقی بین دستگاه‌های مختلف در کشور وجود نداشته است. در این راستا ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طی دو سال پس از ابلاغ نقشه جامع علمی کشور به نحو مطلوبی این خلاء را پر کرده است. این ستاد توانسته علاوه بر هماهنگی بین بخشی بازیگران و نقش‌آفرینان جدید در حوزه علم و فناوری را توسعه دهد.

نظرات شما

captcha
حروف و اعداد داخل عکس را وارد نمایید