ثبت نام خریدار
ثبت نام اولیه فروشندگان

طیف‌سنج نوری تحلیل مواد در آزمایشگاه‌ها را تسهیل کرد

در دستگاه طیف سنج نوری تابش الکترومغناطیسی جذب ماده شده و از روی شدت جذب هر ماده، مقدار ماده یا همان غلظت ماده تعیین می شود.

تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ تعداد دفعات بازدید : ۸۰۸

مریم بحرینی مدیرعامل شرکت نور فن آوری تک پرتو نوران که این محصول را تولید کرده است، گفت: طیف سنج نوری دستگاهی است که شدت نور را به صورت تابعی از طول موج اندازه‌گیری می‌کند. در دستگاه طیف‌سنج نوری تابش الکترومغناطیسی جذب ماده می شود و از روی شدت جذب هر ماده، مقدار ماده یا همان غلظت ماده تعیین می شود.

 

پرکاربرد در آزمایشگاه های بیوشیمی

در طیف سنج نوری میزان جذب یا عبور طول موج های مشخصی از نور فرودی از یک محلول حاوی نمونه مورد نظر اندازه گیری می شود. دستگاه طیف سنج نوری امکان اندازه گیری غلظت های فوق العاده کوچک را دارد. بنابراین در تجزیه و تحلیل عناصر مولکولی به کار می رود. از این رو بیش‌ترین کاربرد دستگاه طیف سنج نوری در آزمایشگاه های زیست‌شیمی است.

باید توجه داشت که مواد مختلف در برابر امواج الکترومغناطیسی رفتار متفاوتی دارند. به عبارتی هر ماده شیمیایی، میزان جذب متفاوتی در طول موج های مختلف انرژی الکترومغناطیسی دارد.

وقتی مواد در برابر امواج الکترومغناطیسی قرار گیرند، هر ماده در طول موج خاصی حداکثر جذب و حداقل عبور را خواهد داشت و از آن جا که پدیده اسپکتروفتومتری بر اساس تفاوت در جذب امواج الکترومغناطیسی برای هر ماده است، دستگاه طیف سنج مورد استفاده قرار می گیرد.

از آن جایی که غلظت هر عنصر، در میزان جذب طول موج آن تاثیر دارد، از این پدیده برای تعیین غلظت و برخی خواص دیگر ماده استفاده می شود. با افزایش غلظت، میزان جذب در طول موج مشخص افزایش و با کاهش غلظت، میزان جذب کاهش و مقدار نور عبوری افزایش می یابد. این مشخص ترین شیوه عملکرد دستگاه طیف سنج نوری است که در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت به نمایش در می‌آید.

 

ارزان تر از نمونه خارجی

این مدیر حوزه دانش بنیان با بیان این که طیف سنج نوری تولید شده در داخل کشور یک پنجم نمونه خارجی قیمت دارد، توضیح داد: طیف سنج نوری به همت نیروهای داخلی ساخته شده است و تولید طیف سنج نوری حدود 10 فرصت شغلی نیز به صورت مستقیم ایجاد کرده است که ظرفیت افزایش این تعداد وجود دارد.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بود. این نمایشگاه در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است.

در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

 

برای مشاهده ی جزئیات بیشتر، لطفا برروی طیف‌سنج نوری تحلیل مواد در آزمایشگاه‌ها را تسهیل کرد کلیک کنید.