ثبت نام خریدار
ثبت نام اولیه فروشندگان

لایه‌ها با دقت‌ نانومتری اندازه‌گیری می‌شوند

یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با تولید و طراحی دستگاه‌ ضخامت سنج لایه های نازک، توانایی اندازه‌گیری لایه‌ها در محیط آزمایشگاهی تا دقت نانومتری را ممکن کرده است.

تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۹/۱۸ تعداد دفعات بازدید : ۱۱۰۷
یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با تولید و طراحی دستگاه‌ ضخامت‌سنج لایه‌های نازک، توانایی اندازه‌گیری لایه‌ها در محیط آزمایشگاهی تا دقت نانومتری را ممکن کرده است.
اندازه‌گیری و ضخامت‌سنجی، یکی از مؤلفه‌های مهم در آزمایش‌های گوناگون است اما وجود تجهیزاتی که بتوانند دقت و کیفیت لازم برای نتیجه‌بخش بودن این آزمایش‌ها حائز اهمیت بالایی است. بر همین اساس، یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته است با روش‌های فناورانه نو این تجهیزات را تولید کند.
به گفته فرزاد حمدی فعال حوزه فناوری، دستگاه ضخامت‌سنج لایه‌های نازک با استفاده از پراش فرنل از پله های فازی و همچنین دستگاه ارتعاش سنج از راه دور از ضرورت‌های حوزه آزمایش‌ها بودند که در داخل کشور طراحی و تولید شدند.
مدیرعامل شرکت فناوری خلا کهربا به همکاری با دانشگاه‌های معتبر برای تولید محصولاتی که مشابه خارجی ندارند اشاره کرد و گفت: هزینه تمام شده این دستگاه‌ها، خدمات پس از فروش و کیفیت و دقت اندازه گیری دارای مزیت رقابتی هستند.
حمدی به تولید دستگاه های اندازه گیری با دقت بالا، بدون مشابه خارجی و دانش بومی اشاره کرد و گفت:  ضخامت سنج لایه های نازک دستگاهی است که می‌تواند ضخامت لایه های نشانده شده بر روی سطوح تا دقت 2 نانومتر اندازه‌گیری کند.
حساس نبودن به نوسان‌های مکانیکی بر خلاف سایر روش ها، بی‌نیازی از کالیبراسیون دائمی، محدوده کاری وسیع تر نسبت به سایر روش ها و سهولت کار با دستگاه از مزیت‌های ضخامت سنج لایه‌های نازک بود که مدیرعامل فناوری خلأ به آن‌ها اشاره کرد.
همچنین انـدازه گیری ضخامت در مولتـــی لایــه‌ها، فیــــلتـرهای اپــتیکی و دیــکروئیک‌ها، صنایع نـظامی و الکتـرونیکی، لایـــه نشانی، صنعت نیــمه هادی، سلول‌های خورشیدی میــکرو الکتــرونـیک، از کاربردهایی بود که این فعال فناور بع آن‌ها اشاره کرد.
وی با بیان ‌این‌که دستگاه‌های تولید داخلی توانمندی رقابت در بازار منطقه‌ای و بین‌المللی را دارا هستند، اظهار کرد: حمایت از خرید دستگاه‌های داخلی و کمک به استاندارد شدن این دستگاه‌ها می‌تواند ضمن رفع نیاز داخلی به تجهیزات پیشرفته‌ی اندازه‌گیری و بی‌نیازی از واردات این دستگاه‌ها، مسیر را برای اشتغال از یک سو و ارزآوری به واسطه عرضه محصولات به دیگر کشورها هموار کند.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

 

برای مشاهده ی جزئیات بیشتر، لطفا برروی لایه‌ها با دقت‌ نانومتری اندازه‌گیری می‌شوند کلیک کنید.