ثبت نام خریدار
ثبت نام اولیه فروشندگان

فرآیند درمان ستون فقرات هوشمند شد؛ رویکردی نو در راهبری جراحی

دقت در جراحی با وارد کردن آسیب کم‌تر به بیمار از چالش‌های مهم حوزه سلامت است که فناوران کشور آن را رفع کردند.

تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۹/۱۳ تعداد دفعات بازدید : ۶۰۸

علیرضا احمدیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه جراحی هوشمند پارسه، درباره این سامانه گفت: سیستم راهبری جراحی هوشمند سامانه‌ای پیشرفته است که با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است و یکی از مهم‌ترین نیازهای حوزه سلامت کشور را پاسخ می‌دهد.

سیستم راهبری جراحی ایران‌ساخت، کاری حیاتی را برای بیمار و پزشک انجام می‌دهد و آن‌طور که احمدیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه جراحی هوشمند پارسه عنوان کرد، با کمک این سامانه هوشمند، فرآیند درمان با کم‌ترین آسیب ممکن به نتیجه می‌رسد و ضمن افزایش دقت کاری جراح، فرآیند بهبود نیز در اثر جراحات وارد شده کم‌تر، سرعت می‌گیرد.

به گفته این فعال فناور، متخصصان زیادی از حوزه‌های فناوری گوناگون در این طرح کلان ملی فناورانه مشارکت داشته‌اند و از حوزه‌هایی چون مهندسی پزشکی، بیومکانیک، رایانه، هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌ها به توسعه این محصول کمک کرده‌اند.

 

رویکرد جدید در راهبری جراحی

احمدیان همچنین بیان کرد: سیستم های راهبری جراحی پیشین بر مبنای تصاویر، پیش از عمل مانند سی‌تی اسکن، ام آر آی و دیگر تصاویر بود که اطلاعاتی را در اختیار جراح قرار می‌داد. اما این اطلاعات در حین عمل به­روزرسانی نمی­شود و نمی­توان تغییرات حین عمل را در آنها مشاهده کرد. در سیستم راهبری جدید، روند تازه‌ای آغاز شده که تصاویر در حین عمل و متناسب با نیاز جراح تهیه شده و برای هدایت ابزار جراح مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

در این طرح چند ویژگی کلیدی مورد هدف قرار گرفته است که این فعال فناور به برخی از آن‌ها این‌گونه اشاره کرد و افزود: می‌توان به کاهش چشمگیر زمان پرتو دهی تصویربرداری فلوروسکوپی تا حدود 90 درصد و هدایت دقیق ابزار جراحی برروی تصاویر اشاره کرد که می تواند در بسیاری از جراحی‌های ارتوپدی از جمله ستون فقرات موثر و مفید باشد. این کار علاوه بر کاهش دوز اشعه دریافتی توسط کادر درمان و بیمار، سبب کاهش زمان عمل، کاهش استهلاک دستگاه ها و کاهش احتمال آلودگی فیلد عمل در اثر جابجایی مکرر دستگاه C-arm شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه جراحی هوشمند پارسه، درباره مزیت‌های این سامانه جدید گفت: سیستم راهبری جراحی جدید  با هدف هدایت ابزار جراح بر روی تصاویر دو بعدی فلوروسکوپی توسعه پیدا کرده است که بدون نیاز به تابش مستمر اشعه، امکان مشاهده لحظه به لحظه موقعیت ابزار بر روی تصاویر را فراهم ساخته است و درحقیقت عملکرد آن را به یک سیستم فلوروسکوپی مجازی می توان تشبیه کرد.

به گفته این فعال فناور، طیف وسیعی از عمل های ارتوپدی که پیش از این به کمک تصاویر سی‌آرم هدایت می شدند، می توانند از مزایای این سیستم بهره­مند شوند. همچنین استفاده از این سیستم می تواند با کاهش آسیب به بافت های بیمار، تکنیک های بسته جراحی را گسترش دهد.

 

ارتقای سلامت و کاهش خروج ارز

با توجه به هزینه‌های بسیار بالای نمونه خارجی، این محصول تا پیش از این در کشور وجود نداشت و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این محصول برای نخستین بار و توسط این شرکت دانش‌بنیان در کشور تولید شده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، در حال حاضر در حدود 2300 جراح ارتوپد در کشور فعال هستند و نزدیک به 400 دستگاهC-arm در بخش های ارتوپدی کشور وجود دارد. سامانه راهبری مبتنی بر فلوروسکپی می تواند به عنوان مکمل سیستم تصویربرداری، نقش مهمی در کاهش اشعه دریافتی تیم جراحی و بیمار داشته و همچنین زمان عمل را کوتاه تر کند.

نمونه ایران‌ساخت در حالی با کیفیتی هم‌پای نمونه خارجی تولید و عرضه می‌شود که واردات این محصول 250 تا 300 هزار دلار هزینه دارد. با تولید این محصول دانش‌بنیان سالانه بیش از یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی محقق خواهد شد و با ایجاد زمینه‌‌های صادراتی، روند ارزآوری و رونق اشتغال نیز رشدی چشمگیر خواهد داشت. این محصول در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت عرضه شده است.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن ‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

برای مشاهده ی جزئیات بیشتر، لطفا برروی فرآیند درمان ستون فقرات هوشمند شد؛ رویکردی نو در راهبری جراحی کلیک کنید.