دکتر محمود شیخ زینالدین در گفتگو با خبرنگار مهر، برنامهها و سیاستهای تشویقی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در خصوص کالاها، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل و نیز حمایت از شرکتهای دانش بنیان تشریح کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که باید در اقتصاد دانشبنیان به آن توجه کرد بازار محصولات و تجاریسازی آنها است، گفت: «هرچه وام و تسهیلات بدهیم و از شرکتها در قالب مراکز رشد، پارکها و صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت کنیم، اگر بازاری برای این شرکتها ایجاد نکرده باشیم به اقتصاد دانشبنیان دست نیافتهایم.»
کاهش کارمزد وام صندوق نوآوری و شکوفایی
شیخ زین الدین با اشاره به افزایش منابع صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از ۲۵ میلیارد تومان به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، خاطر نشان کرد: «اگر بازاری برای شرکتها ایجاد نشود آنها توانایی بازپرداخت وام و تسهیلات لیزینگ را نخواهند داشت.»
کاهش کارمزد وام برای خرید محصولات دانشبنیان
معاون نوآوری و تجاریسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برنامههای این معاونت برای ایجاد بازار شرکتهای دانشبنیان، افزود: «صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکتهای خصوصی که قصد خرید از شرکتهای دانشبنیان را دارند تسهیلاتی قائل شدهاست که در قالب وام و لیزینگ پرداخت میکند و اخیرا نیز کارمزد وام به ۸ درصد کاهش یافته است.»
به گفته وی، از آنجایی که نمیتوان برابر قانون به خریداران دولتی، اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کرد و با توجه به اینکه بخش عمدهای از خریدهایی مانند تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به دولت است و رقم بزرگی را شامل میشود، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با ارائه مدلی، تحول جدی در خرید بخش دولتی از محصولات ساخت داخل ارائه کرده است.
شیخ زین الدین با تاکید بر اینکه قصد داریم خریدهای خارجی را تبدیل به خرید داخلی کنیم، به برگزاری نمایشگاه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل اشاره کرد و گفت: «لازمه این امر یک بسته چند وجهی است چرا که تنها نمیتوان با قانون و منع واردات جلوی خرید خارجی را گرفت. در این راستا معاونت علمی با راهاندازی نمایشگاه خرید تجهیزات ساخت داخل مدلی را ارائه کرده که خریداران دولتی چنانچه تجهیزات داخلی بخرند مورد حمایت مالی قرار می گیرند.»
معاون نوآوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: «بر این اساس بخش دولتی و دانشگاهها میتوانند محصولات ساخت داخل را خریداری کنند و از ۴۰ درصد یارانه خرید بهرهمند شوند.»
وی یکی از دلایلی که خرید خارجی به خرید داخلی ترجیح داده میشود را بحث تضمین کیفیت عنوان کرد و گفت: «در این نمایشگاه بر روی کیفیت و قیمت کار کردهایم و کمیتههای فنی، تجهیزات را از این دو مقوله مورد بررسی قرار داده اند.»
شیخ زین الدین با تاکید بر اینکه تا پیش از این استراتژی توسعه محصولات دانشبنیان معطوف به عرضه محصول بود و به تقاضا مربوط نمیشد، گفت: «این نمایشگاه مدلی برای تحریک تقاضای خرید محصولات دانشبنیان است.»
حضور ۷ هزار کالا و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل
وی با اشاره به اولین سال برگزاری نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل که در سطح محدود در ستاد نانو اجرایی شده بود، گفت: «سال اول حدود ۳۸ میلیارد تومان از این نمایشگاه خرید شد که معاونت علمی ۵۰ درصد یارانه خرید میداد. اما در نمایشگاه دوم میزان اعتبار از ۲۰ میلیاردتومان به ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت و میزان حمایت از خرید کالاها ۴۰ درصد شد و به طور کل میزان خرید به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.»
شیخ زین الدین اضافه کرد: «در سال گذشته در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، ۱۰۹ میلیارد تومان قرارداد بسته شد که ۹۲ میلیارد تومان آن تاکنون قطعی شده و ۷۵ درصد آن محقق شدهاست. به نحوی که در اردیبهشت سال ۹۳ که نمایشگاه برگزار شد به مدت ۴ ماه دانشگاهها سفارشات خود را نهایی کرده و از آن زمان تاکنون ۷۵ درصد تجهیزات تحویل دانشگاهها شده است.»
وی گفت: «تعداد شرکتهای دانشبنیان حاضر در این نمایشگاه از ۱۹۵ شرکت در سال ۹۳ به ۳۰۰ شرکت رسیده و نسبت به ۳ هزار و ۷۰۰ تجهیز شرکت داده شده در سال گذشته امسال ۷ هزار تجهیز در سومین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل عرضه شدهاست.»
معاون نوآوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سال ۹۳ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان ثبت سفارش برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی داشتیم، ادامه داد: «۲۲ هزار عضو هیات علمی در این نمایشگاه پیش فاکتور تهیه کردهاند.»
صرفه جویی ارزی ۶۰۰ میلیارد تومانی در خرید تجهیزات ساخت داخل
شیخ زین الدین با تاکید بر لزوم راهانداختن برند ایرانی برای دستیابی به امر صادرات، گفت: «به دلیل عدم کیفیت برخی محصولات، کشور ما بازارهای بسیاری را از دست دادهاست. بر این اساس در سومین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل، کالاها و تجهیزات مورد طبقهبندی کیفی قرار گرفتهاند و سطح فناوری این تجهیزات داخلی بررسی شده است، به نحوی که کالاهای سطح یک مورد حمایت ۵۰ درصدی، سطح ۲ حمایت ۳۵ درصدی، سطح ۳، ۲۰ درصد و سطح ۴ مورد حمایت ۱۰ درصدی قرار گرفته اند.»
وی گفت: «در دو روز نخست برپایی این نمایشگاه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سفارش محصول داشتیم که این مورد می تواند در تمامی حوزه های تخصصی در جهت بهبود وضعیت خریدهای خارجی اجرایی شود.»
شیخ زین الدین در مورد رقم صرفهجویی ارزی از محل خرید تجهیزات ساخت داخل نیز به مهر گفت: «برآورد میشود تجهیزاتی با حدود یک سوم تا نصف قیمت کالاهای خارجی با کیفیت مشابه در این نمایشگاه عرضه شود که بر اساس خرید انجام شده در سال گذشته تا ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی تجهیزات برآورد میشود.»
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که باید در اقتصاد دانشبنیان به آن توجه کرد بازار محصولات و تجاریسازی آنها است، گفت: «هرچه وام و تسهیلات بدهیم و از شرکتها در قالب مراکز رشد، پارکها و صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت کنیم، اگر بازاری برای این شرکتها ایجاد نکرده باشیم به اقتصاد دانشبنیان دست نیافتهایم.»
کاهش کارمزد وام صندوق نوآوری و شکوفایی
شیخ زین الدین با اشاره به افزایش منابع صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از ۲۵ میلیارد تومان به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، خاطر نشان کرد: «اگر بازاری برای شرکتها ایجاد نشود آنها توانایی بازپرداخت وام و تسهیلات لیزینگ را نخواهند داشت.»
کاهش کارمزد وام برای خرید محصولات دانشبنیان
معاون نوآوری و تجاریسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برنامههای این معاونت برای ایجاد بازار شرکتهای دانشبنیان، افزود: «صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکتهای خصوصی که قصد خرید از شرکتهای دانشبنیان را دارند تسهیلاتی قائل شدهاست که در قالب وام و لیزینگ پرداخت میکند و اخیرا نیز کارمزد وام به ۸ درصد کاهش یافته است.»
به گفته وی، از آنجایی که نمیتوان برابر قانون به خریداران دولتی، اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کرد و با توجه به اینکه بخش عمدهای از خریدهایی مانند تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به دولت است و رقم بزرگی را شامل میشود، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با ارائه مدلی، تحول جدی در خرید بخش دولتی از محصولات ساخت داخل ارائه کرده است.
شیخ زین الدین با تاکید بر اینکه قصد داریم خریدهای خارجی را تبدیل به خرید داخلی کنیم، به برگزاری نمایشگاه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل اشاره کرد و گفت: «لازمه این امر یک بسته چند وجهی است چرا که تنها نمیتوان با قانون و منع واردات جلوی خرید خارجی را گرفت. در این راستا معاونت علمی با راهاندازی نمایشگاه خرید تجهیزات ساخت داخل مدلی را ارائه کرده که خریداران دولتی چنانچه تجهیزات داخلی بخرند مورد حمایت مالی قرار می گیرند.»
معاون نوآوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: «بر این اساس بخش دولتی و دانشگاهها میتوانند محصولات ساخت داخل را خریداری کنند و از ۴۰ درصد یارانه خرید بهرهمند شوند.»
وی یکی از دلایلی که خرید خارجی به خرید داخلی ترجیح داده میشود را بحث تضمین کیفیت عنوان کرد و گفت: «در این نمایشگاه بر روی کیفیت و قیمت کار کردهایم و کمیتههای فنی، تجهیزات را از این دو مقوله مورد بررسی قرار داده اند.»
شیخ زین الدین با تاکید بر اینکه تا پیش از این استراتژی توسعه محصولات دانشبنیان معطوف به عرضه محصول بود و به تقاضا مربوط نمیشد، گفت: «این نمایشگاه مدلی برای تحریک تقاضای خرید محصولات دانشبنیان است.»
حضور ۷ هزار کالا و تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل
وی با اشاره به اولین سال برگزاری نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل که در سطح محدود در ستاد نانو اجرایی شده بود، گفت: «سال اول حدود ۳۸ میلیارد تومان از این نمایشگاه خرید شد که معاونت علمی ۵۰ درصد یارانه خرید میداد. اما در نمایشگاه دوم میزان اعتبار از ۲۰ میلیاردتومان به ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت و میزان حمایت از خرید کالاها ۴۰ درصد شد و به طور کل میزان خرید به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.»
شیخ زین الدین اضافه کرد: «در سال گذشته در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، ۱۰۹ میلیارد تومان قرارداد بسته شد که ۹۲ میلیارد تومان آن تاکنون قطعی شده و ۷۵ درصد آن محقق شدهاست. به نحوی که در اردیبهشت سال ۹۳ که نمایشگاه برگزار شد به مدت ۴ ماه دانشگاهها سفارشات خود را نهایی کرده و از آن زمان تاکنون ۷۵ درصد تجهیزات تحویل دانشگاهها شده است.»
وی گفت: «تعداد شرکتهای دانشبنیان حاضر در این نمایشگاه از ۱۹۵ شرکت در سال ۹۳ به ۳۰۰ شرکت رسیده و نسبت به ۳ هزار و ۷۰۰ تجهیز شرکت داده شده در سال گذشته امسال ۷ هزار تجهیز در سومین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل عرضه شدهاست.»
معاون نوآوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سال ۹۳ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان ثبت سفارش برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی داشتیم، ادامه داد: «۲۲ هزار عضو هیات علمی در این نمایشگاه پیش فاکتور تهیه کردهاند.»
صرفه جویی ارزی ۶۰۰ میلیارد تومانی در خرید تجهیزات ساخت داخل
شیخ زین الدین با تاکید بر لزوم راهانداختن برند ایرانی برای دستیابی به امر صادرات، گفت: «به دلیل عدم کیفیت برخی محصولات، کشور ما بازارهای بسیاری را از دست دادهاست. بر این اساس در سومین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل، کالاها و تجهیزات مورد طبقهبندی کیفی قرار گرفتهاند و سطح فناوری این تجهیزات داخلی بررسی شده است، به نحوی که کالاهای سطح یک مورد حمایت ۵۰ درصدی، سطح ۲ حمایت ۳۵ درصدی، سطح ۳، ۲۰ درصد و سطح ۴ مورد حمایت ۱۰ درصدی قرار گرفته اند.»
وی گفت: «در دو روز نخست برپایی این نمایشگاه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سفارش محصول داشتیم که این مورد می تواند در تمامی حوزه های تخصصی در جهت بهبود وضعیت خریدهای خارجی اجرایی شود.»
شیخ زین الدین در مورد رقم صرفهجویی ارزی از محل خرید تجهیزات ساخت داخل نیز به مهر گفت: «برآورد میشود تجهیزاتی با حدود یک سوم تا نصف قیمت کالاهای خارجی با کیفیت مشابه در این نمایشگاه عرضه شود که بر اساس خرید انجام شده در سال گذشته تا ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی تجهیزات برآورد میشود.»